bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Wzmacniania UOKiKu ciąg dalszy

Wzmacniania UOKiKu ciąg dalszy

Dodano: 2015-07-29

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nadająca m.in. nowe uprawienia prezesowi UOKiKu nabiera tempa. Kolejnym narzędziem, jakim może dysponować prezes UOKiK ma być nakaz publikacji w mediach masowych informacji o tym, że firma, wobec której wykazano naruszanie zbiorowych interesów konsumentów, oszukiwała klientów.

W porównaniu z aktualnymi narzędziami, jakie ma możliwość zastosowania prezes UOKiK – np. kara do 10% przychodów – założenia projektu nowelizacji zdają się proponować cały wachlarz możliwości ukarania firm: zarówno finansowo, jak i wizerunkowo. Prezes UOKiK będzie bowiem mógł nałożyć na firmę dodatkowe obowiązki informacyjne – firma będzie musiała przede wszystkim poinformować klientów, że zastosowała klauzulę abuzywną, wydać komunikat o tym w mediach masowych, a także zwrócić klientowi korzyści, jakie uzyskała stosując postanowienia niedozwolone.
 
Najważniejszym pytaniem jest oczywiście możliwość odwołania się firmy od tych decyzji. Firma będzie co prawda mogła odwołać się do SOKiK, jednak czy wstrzyma to wykonalność decyzji do czasu wyroku? Kto będzie mógł decydować, jaką kwotę z uzyskanych korzyści firma ma zwrócić klientom?

Pliki do pobrania

wzmacniania_uokiku_ciag_dalszy_abr_2.pdf

Artykuły powiązane

Czy pracodawcy muszą usuwać CV kandydatów od razu po rekrutacji? Wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 lutego 2024 r. (sygn. akt III OSK 2700/22) orzekł, że pracodawcy mogą pr...

Sąd cywilny jest związany decyzją KNF

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 marca 2024 r. (sygn. akt II CSKP 1915/22) orzekł, że sąd powszechny nie ma prawa inge...

Europa, a sztuczna inteligencja

W obronie własnego języka Portale informacyjne donoszą, że kraje od Hiszpanii po Rumunię stawiają c...