bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
RF o nieprawidłowościach w zakresie rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

RF o nieprawidłowościach w zakresie rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Dodano: 2018-04-03

6 kwietnia br. Sąd Najwyższy rozstrzygnie kolejną istotną dla branży ubezpieczeniowej kwestię. Tym razem SN podejmie uchwalę w sprawie rozpatrywania reklamacji przez podmiot rynku finansowego.

SN podczas rozprawy w dniu 6 kwietnia 2018 r. odpowie na pytanie prawne skierowane do Sądu Najwyższego przez Sąd Okręgowy w Lublinie, o treści: „Czy w procesie z powództwa klienta przeciwko podmiotowi rynku finansowego o zapłatę kwoty roszczenia zgłoszonej w reklamacji klienta, regulacja zawarta w art. 8 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 roku o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2016 roku, poz. 892, t. jedn. ze zm.) wyłącza możliwość kwestionowania przez podmiot rynku finansowego zasadności dochodzonego roszczenia tak co do zasady, jak i co do wysokości, czy jedynie oznacza przerzucenie ciężaru dowodu na podmiot rynku finansowego, który będzie zobowiązany udowodnić, że roszczenie nie przysługuje powodowi bądź przysługuje mu w niższej wysokości?”

W tej sprawie istotny pogląd przygotował Rzecznik Finansowy. Czytaj więcej: RF wypowiedział się w kwestii zagadnienia prawnego dot. niezachowania terminu rozpatrzenia reklamacji

RF jest zdania, że na rynku ubezpieczeniowym wciąż dość powszechne są praktyki omijające przepisy w zakresie rozpatrywania reklamacji. Należy do nich nierozpatrzenie reklamacji klienta w ustawowym terminie 30 dni, a następnie kwestionowanie przez towarzystwo ubezpieczeń roszczeń klienta. Skutkuje to koniecznością wszczęcia przez klienta postępowania sądowego. 

– Dostrzegam, że dziś niektóre firmy w tego typu sprawach odsyłają klientów do sądu. Moje zdanie jest jasne. W takiej sytuacji bank czy ubezpieczyciel powinien zrobić to, czego klient domagał się w reklamacji – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

RF podkreśla, że podobne stanowisko zajmują sądy powszechne, które, rozpoznając tego typu sprawy, badają przesłanki nieudzielenia przez instytucję finansową odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Tym samym rezygnują z ustalania wysokości stosownego odszkodowania dla powodów. Te praktyki wynikają z przekonania zakładów ubezpieczeń, że poszkodowani nie będą domagać się swych praw w sądach i zgodzą się na przyznane im kwoty w postępowaniu likwidacyjnym.  

Z drugiej strony na nowych przepisach chcą skorzystać konsumenci, którzy specjalnie stawiają w żądaniach reklamacyjnych wygórowane stawki odszkodowań, licząc, że jeśli instytucja nie rozpatrzy reklamacji w terminie, ta zostanie zrealizowana w całości. Z analizy orzeczeń sądowych przeprowadzonej przez RF wynika, że sądy stają po stronie powodów, uznając, że klient nadużył swego prawa i z tego tytułu nie może korzystać z ochrony.

Jak zawarł RF, skargi klientów dotyczą również nierozpatrzenia przez zakład ubezpieczeń reklamacji, które zostały złożone drogą elektroniczną. 

– W praktyce oznacza to, że możliwość wniesienia reklamacji drogą elektroniczną powinna wynikać z treści umowy lub ogólnych warunków ubezpieczenia. W takich przypadkach firmy zazwyczaj wskazują konkretny adres poczty elektronicznej, na który mogą być przysyłane reklamacje – przypomina Tomasz Młynarski, radca prawny w Biurze Rzecznika Finansowego. – Jeśli sprawa dotyczy osoby, która nie zawierała umowy (tak jest choćby w przypadku poszkodowanego, który dochodzi świadczenia z ubezpieczenia OC sprawcy wypadku), informacje na ten temat powinny zostać wskazane w pouczeniu, które ubezpieczyciel ma obowiązek dostarczyć klientowi w ciągu siedmiu dni od zgłoszenia sprawy.

Szczegółowo nowe obowiązki dot. rozpatrywania reklamacji zostaną przedstawione przez ekspertów prawa ubezpieczeniowego z Kancelarii CZUBLUN TRĘBICKI podczas szkolenia pt. REKLAMACJE I ADR: Nowe obowiązki dystrybutorów ubezpieczeń” w dniu 11 kwietnia 2018 r. Podczas warsztatu planowane jest wystąpienie Urszuli Szpak z Biura Rzecznika Finansowego. Więcej informacji znajduje się na portalu beinsured.pl, pod linkiem. Serdecznie zapraszamy!

Artykuły powiązane

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...