bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
„Współpraca? Szkoda, że nie z Urzędem”

„Współpraca? Szkoda, że nie z Urzędem”

Dodano: 2022-06-30
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK, w ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych i podejrzenia scamu, zwrócił wystąpienia do wiodących influencerów.

Służyło to zbieraniu wiadomości odnośnie funkcjonowania branży influencer marketingu oraz weryfikacji prawidłowości oznaczania treści reklamowych. Wspomniane postępowania wyjaśniające mają na celu sprawdzenie warunków współpracy i ustaleń z reklamodawcami. UOKiK sprawdzał, jaki jest powód zaniedbań w oznaczaniu postów sponsorowanych, a zatem – kiedy winny jest twórca, a kiedy zleceniodawca, który wymaga ukrycia charakteru reklamy. Celem opisywanych działań jest zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych. Chodzi o wyeliminowanie praktyk, które szkodzą konsumentom.

Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że część z twórców internetowych nie udzielała odpowiedzi na zadawane pytania, nie okazywała się wymaganymi dokumentami, nie odbierała korespondencji. Podkreślmy, że brak współpracy podczas prowadzonego postępowania jest poważnym naruszeniem. Może to utrudnić udowodnienie stosowania niedozwolonych praktyk. Dodatkowo przedłuża czas ustalenia stanu faktycznego. Nieudzielenie odpowiedzi wiąże się także z konsekwencjami. Stanowi to naruszenie przepisów, a także może doprowadzić do nałożenia kary finansowej do 50 mln euro. Biorąc pod uwagę omówione okoliczności, Prezes UOKiK wydał sześć decyzji dotyczących ukarania influencerów za brak współpracy. Łączna wysokość kary to prawie 140 tys. zł.

Artykuły powiązane

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...

939 miliardów złotych w ubezpieczeniach – przedsiębiorcy szukają ochrony przed ryzykiem

W 2024 roku polskie firmy ubezpieczyły swoje obroty handlowe na kwotę przekraczającą 939 miliardów złotych. Choć przych...