bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Wiceprezes UOKiK o systemie lokowania skarg konsumenckich

Wiceprezes UOKiK o systemie lokowania skarg konsumenckich

Dodano: 2016-05-23

Na Europejskim Kongresie Gospodarczym, podczas panelu „15 lat e-commerce w Polsce”, Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK wypowiedziała się na temat problemów, jakie obecnie mają konsumenci w dochodzeniu roszczeń indywidualnych. Zwróciła również uwagę, iż samo ustawodawstwo nie chroni konsumentów.

– Aby mieć wysoki poziom ochrony konsumenta potrzeba odpowiednich postaw przedsiębiorców. Oczywiście pewne rzeczy są uregulowane, ale pojawiają się nowe zjawiska, które regulacji się nie doczekały. Wszystko zależy przecież od tego, jak zachowują się przedsiębiorcy. Wiemy, że konsument zaczyna czuć się niepewnie w pewnych obszarach. Przykładem może być dropshipping (w którym przedsiębiorcy wyłączają swoją odpowiedzialność), platformy internetowe typu Uber (tutaj konsument nie wiem z kim naprawdę zawiera umowę), geoblokowanie, czy dysponowanie e-tożsamościami. W tych przypadkach wszystko zależy od tego, jak zachowają się przedsiębiorcy – jeżeli będzie taka potrzeba, wtedy pojawią się nowe regulacje – wyjaśniała Karczewska.

– W mojej ocenie UOKiK przychodzi na czas, jeśli chodzi o zbiorowe interesy konsumentów, natomiast mam wrażenie, że konsumenci mają problem w dochodzeniu roszczeń indywidualnych. Tutaj w mojej ocenie przydatnym narzędziem będzie system alternatywnego rozwiązywania sporów konsumentów (red. ADR – postępowania prowadzone są bez udziału sądu powszechnego; jego kompetencje przejmuje niezależna osoba trzecia – np. mediator lub arbiter). Komitet Stały Rady Ministrów przyjął już projekt ustawy dotyczącej ADR, a prawdopodobnie w przyszłym tygodniu zostanie on przedstawiony na Radzie Ministrów. Będziemy mieli zatem porządny system lokowania skarg konsumenckich. Dzisiaj jest z tym problem – powiedziała wiceprezes UOKiK.

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...