bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
W jaki sposób przedsiębiorcy informują o cenach produktów i usług?

W jaki sposób przedsiębiorcy informują o cenach produktów i usług?

Dodano: 2022-11-28
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W związku z zakupowym szałem i promocjami czekającymi na konsumentów na każdym kroku, UOKiK postanowił przybliżyć temat tego, jak przedsiębiorcy informują o cenach produktów i usług.

Konsument zawsze ma prawo do uzyskania szczegółowej informacji o towarze, a zwłaszcza o jego cenie. Rzetelna informacja oznacza np. podanie ceny jednostkowej, która daje możliwość porównania cen podobnych produktów.

Inspekcja Handlowa od bardzo dawna kontroluje, czy w sklepach i lokalach usługowych konsument otrzymuje pełną, jednoznaczną i niebudzącą wątpliwości informację o opłatach. Inspektorzy porównują zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych.

Wyniki kontroli nie są zbyt optymistyczne, bowiem ponad połowa przedsiębiorców popełnia błędy.

W pierwszym półroczu br. Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrole prawidłowości informowania o cenach towarów i usług u 1 637 przedsiębiorców. Inspektorzy sprawdzili, np. sklepy, sieci handlowe, restauracje, stacje benzynowe i parkingi. W konsekwencji tego wykryto nieprawidłowości u ponad 50 proc. przedsiębiorców.

Przypominamy, że za nieuczciwe oznaczanie cen grożą kary nawet do 10 proc. obrotu.

Aby dowiedzieć się więcej na temat kontroli, zapraszamy pod adres: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19078.

Artykuły powiązane

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...

939 miliardów złotych w ubezpieczeniach – przedsiębiorcy szukają ochrony przed ryzykiem

W 2024 roku polskie firmy ubezpieczyły swoje obroty handlowe na kwotę przekraczającą 939 miliardów złotych. Choć przych...