bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Usterki techniczne – powszechny problem platform streamingowych. A co na to UOKiK?

Usterki techniczne – powszechny problem platform streamingowych. A co na to UOKiK?

Dodano: 2022-11-03
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie serwisu streamingowego Viaplay. Wystąpił także o wyjaśnienia do Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

Do UOKiK wpłynęło w bieżącym roku ponad 40 skarg na serwis streamingowy Viaplay. Skandynawską platformę charakteryzują transmitowane na żywo wydarzenia sportowe, np. mecze Bundesligi i Premier League czy gale KSW. Fani sportowych rozgrywek są jednak niezadowoleni z działania serwisu. Wskazują na przerwy w dostępie do usługi, buforowanie transmisji, problemy z dźwiękiem i przycinanie obrazu.

Platforma, o której mowa, na swojej stronie internetowej podkreśla, że aby zapewnić najlepsze wrażenia z oglądania, wszystkie rozgrywki sportowe transmituje w „bardzo wysokiej jakości streamingu”. W toku postępowania zostanie sprawdzone, czy obietnice spółki mają pokrycie w rzeczywistości. Wątpliwości wzbudzają nie tylko kłopoty z transmisjami w serwisie internetowym, ale także sposób rozpatrywania reklamacji konsumentów. Z otrzymanych skarg wynika, że reklamacje mogły być odrzucane, a ciężar odpowiedzialności za problemy ze streamingiem mógł być przerzucany na konsumenta. Wspomniane poprzez sugerowanie słabego łącza internetowego, nieodpowiedniej przeglądarki czy niespełniającego wymagań urządzenia. Natomiast w sytuacji, gdy spółka przyjęła skargę, miała oferować rabat w wysokości 25 proc. opłaty za subskrypcję na kolejny miesiąc korzystania z platformy.

Postępowanie wyjaśniające w tej sprawie może skutkować postawieniem zarzutów oraz nałożeniem kary w wysokości do 10 proc. obrotu.

Do UOKiK dotarły również skargi konsumenckie w związku z zakłóceniami transmisji meczu Bayern-Barcelona na platformie Polsat Box Go rozgrywanego 13 września br. Z uwagi na to wydarzenie wielu konsumentów zdecydowało się na wykupienie dostępu do usługi serwisu streamingowego. W dniu meczu okazało się jednak, że „serwer napotkał niespodziewane problemy” i nie można odtworzyć przekazu. Problemy techniczne zgłaszano również wobec udostępnianych na żywo meczów angielskiej Premier League, hiszpańskiej La Ligi i europejskiej Ligii Mistrzów na platformie Canal+ online.

Prezes UOKiK zażądał wyjaśnień w powyższych sprawach od Cyfrowego Polsatu i Canal+ Polska.

Artykuły powiązane

Walka z smishingiem: nowe przepisy wprowadzają blokowanie fałszywych SMS-ów przez operatorów telekomunikacyjnych

Od 25 marca 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które nakładają obowiązek na operatorów telekomunikacyjnych do...

Nowe przepisy na rzecz recyklingu

Na portalu Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowych przepisów dotyczących po...

KNF: Kolejna wersja metodyki BION dla ubezpieczycieli za 2023 rok

W dniu 1 marca 2024 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował nową wersję metodyki Rocznego Badania i Oceny Nad...