bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Upraszczanie komunikacji bankowej

Upraszczanie komunikacji bankowej

Dodano: 2021-06-29
Publikator: Związek Banków Polskich

Związek Banków Polskich i zrzeszone w nim instytucje chcą zmieniać język bankowy. Celem jest ułatwienie współpracy między bankami i ich klientami oraz budowa coraz lepszych relacji.

Działająca przy Związku Banków Polskich od czerwca 2020 roku grupa robocza ds. prostej komunikacji bankowej realizuje projekt upraszczania komunikacji.

– Prosta komunikacja bankowa jest wspólną, ogólnosektorową inicjatywą polskich banków. Jej źródłem jest międzynarodowa koncepcja uproszczonego języka, czyli plain language. W zakresie prostego języka będziemy współpracować również z innymi instytucjami, w których powstają dokumenty, np. z administracją publiczną. Chcemy, aby łatwy, prosty i przejrzysty język stał się normą w naszym kraju – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes ZBP.

Do tej pory wypracowana została „Deklaracja banków w sprawie standardu prostego języka”, do której przystąpiło dwadzieścia banków: Alior Bank S.A., Bank BPS S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Millennium S.A., Bank Ochrony Środowiska S.A., Bank Pekao S.A., Bank Pocztowy S.A., BNP Paribas Bank Polska S.A., Credit Agricole Bank Polska S.A., Deutsche Bank Polska S.A., DNB Bank Polska S.A., Getin Noble Bank S.A., ING Bank Śląski S.A., mBank S.A., Nest Bank S.A., PKO BP S.A., Raiffeisen Bank International AG (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce, Santander Bank Polska S.A., Santander Consumer Bank S.A. oraz SGB-Bank S.A.

Posługiwanie się prostym językiem, pisanie przejrzystych, w pełni zrozumiałych dla odbiorców tekstów to intencje banków, które wyrażone zostały w deklaracji. Celem przyspieszenia zmian, członkowie grupy roboczej opracowali także „Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej” – zbiór zasad, które mają pomóc pracownikom banków komunikować się z klientami w sposób prosty i zrozumiały.

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...