bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UOKiK wydał decyzję w sprawie praktyk pośrednika finansowego Kredyty-Chwilówki

UOKiK wydał decyzję w sprawie praktyk pośrednika finansowego Kredyty-Chwilówki

Dodano: 2016-09-22
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK postawił spółce Kredyty-Chwilówki zarzuty w związku z nieprawidłowym tworzeniem przekazu reklamowego swojej oferty, która mogła wywołać u konsumentów błędne wrażenie pewności uzyskania kredytu. Urząd nałożył karę w wysokości ponad 470 tys. zł.

Postępowanie przeciwko spółce Kredyty-Chwilówki, pośredniczącej w udzielaniu pożyczek, zostało wszczęte pod koniec grudnia 2014 roku. Wątpliwości Urzędu wzbudziły m.in.:

  • Hasła reklamowe „Bez BIK”, „Bez sprawdzania zdolności kredytowej”, które sugerowały, że pożyczkodawca nie ocenia zdolności kredytowej konsumenta. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogły one wywołać wrażenie, że konsument nawet z negatywną historią kredytową bezwarunkowo otrzyma kredyt. Tymczasem zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, jak podkreślono w komunikacie prasowym, każda instytucja pożyczająca pieniądze musi badać zdolność kredytową klienta.
  • Nieprzekazywanie formularza informacyjnego przed zawarciem umowy. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca musi wręczyć konsumentowi formularz, który zawiera informacje np. o wysokości oprocentowania, całkowitym koszcie, wymaganych zabezpieczeniach. Pozwala on w łatwy sposób porównać oferty konkurencyjnych przedsiębiorców i oszacować, który kredyt będzie dla konsumenta korzystniejszy. Spółka przekazywała formularz zbyt późno – tuż przed podpisaniem umowy przez klienta.
  • Brak informacji o tym, że spółka Kredyty-Chwilówki jest pośrednikiem finansowym – konsument w rezultacie zawierał umowę z innym przedsiębiorcą. Zdaniem UOKiK, konsument mógł być błędnie przekonany, że ma do czynienia ze swoim kredytodawcą, a nie pośrednikiem.

Prezes UOKiK nakazał spółce Kredyty-Chwilówki zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Urząd nałożył karę ponad 470 tys. zł (475 307 zł). Decyzja nie jest ostateczna, spółce przysługuje od niej odwołanie do sądu. 

Artykuły powiązane

Brak nadzoru przy modernizacji strony doprowadził do wycieku danych

Spółka Panek SA nie wdrożyła skutecznych środków technicznych i organizacyjnych mających na celu zabezpieczenie przetw...

NSA: Fiskus ma więcej czasu na ściąganie zaległych podatków

Organy skarbowe wygrały spór dotyczący przedawnienia zobowiązań podatkowych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z...

Odmowa rozłożenia składek na raty przez ZUS a możliwość odwołania do sądu – uchwała Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 10 grudnia 2024 r. (sygn. akt III UZP 3/24) uznał, że odmowa rozłożenia składek na raty p...