bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie 18 banków

UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie 18 banków

Dodano: 2021-07-20
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce sprawdzić, jak banki w Polsce rozpatrują reklamacje swoich klientów oraz w jaki sposób potwierdzają transakcje. Postępowania wyjaśniające dotyczą kradzieży pieniędzy z rachunków internetowych.

– Uznałem za konieczne sprawdzić, jak banki zabezpieczają pieniądze swoich klientów w takich sytuacjach i czy rzetelnie rozpatrują tego typu reklamacje. Dlatego wszcząłem postępowania wyjaśniające względem 18 banków, w ramach których zweryfikujemy, jaka jest skala problemu, jak kształtują się wewnętrzne procedury w poszczególnych bankach, jaki procent reklamacji rozpatrywany jest pozytywnie oraz czy banki zawiadamiają organy ścigania – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Powodem wszczęcia postępowania wyjaśniającego są skargi konsumentów, które coraz częściej trafiają do UOKiK. Dotyczą one zaciągnięcia zobowiązań na skradzioną tożsamość oraz kradzieży pieniędzy z rachunków internetowych klientów indywidualnych. Zgłoszenia obejmują m. in. przypadki podszywania się przez oszustów pod pracowników infolinii banku lub wykorzystywania fałszywej strony internetowej banku czy oprogramowania szpiegującego w celu wyłudzenia danych konsumenta.

Sprawdzone zostaną praktyki następujących 18 banków: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, DnB Bank Polska, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, mBank, Nest Bank, Plus Bank, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Toyota Bank Polska.

Postępowanie wyjaśniające może przypominać podobny proces, który się odbył sprzed kilku lat, gdy UOKiK badał, czy klienci indywidualni są informowani w odpowiedni sposób o bieżących zmianach w regulaminach oraz cennikach banków. Dla wielu z bankowców postępowanie UOKiK zakończyło się koniecznością wdrożenia zmian i przeprowadzenia inwestycji informatycznych, co wiązało się z poniesieniem kosztownych wydatków oraz wypłatą rekompensat dla klientów.

W razie zidentyfikowania nieautoryzowanej transakcji bankowej – UOKiK radzi konsumentom natychmiast skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii, a następnie zawiadomić policję.

Artykuły powiązane

Brak nadzoru przy modernizacji strony doprowadził do wycieku danych

Spółka Panek SA nie wdrożyła skutecznych środków technicznych i organizacyjnych mających na celu zabezpieczenie przetw...

NSA: Fiskus ma więcej czasu na ściąganie zaległych podatków

Organy skarbowe wygrały spór dotyczący przedawnienia zobowiązań podatkowych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z...

Odmowa rozłożenia składek na raty przez ZUS a możliwość odwołania do sądu – uchwała Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 10 grudnia 2024 r. (sygn. akt III UZP 3/24) uznał, że odmowa rozłożenia składek na raty p...