bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UOKiK ukarał Alior Bank

UOKiK ukarał Alior Bank

Dodano: 2016-09-16
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Marek Niechciał wydał decyzję, w której uznał reklamę kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty” za wprowadzającą w błąd konsumentów. Alior Bank musi zwrócić konsumentom odsetki za ostatnie 12 miesięcy trwania umowy kredytu i zaniechać pobierania kolejnych.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Alior Bank w styczniu 2016 r. Sprawa dotyczyła kampanii reklamowej kredytu konsumenckiego „Gwarancja najniższej raty”. Urząd miał wątpliwości co do braku informacji o dodatkowych kosztach kredytu i warunkach, jakie musiał spełnić kredytobiorca. Ponadto, jak wynikało z regulaminu promocji, to klient musiał znaleźć i przedstawić konkurencyjną ofertę innego podmiotu udzielającego kredytu lub już zawartą umowę, wówczas mógł liczyć od Alior Bank na tańszy kredyt i niższe oprocentowanie. UOKiK podniósł, że bank w ten sposób mógł wprowadzać w błąd konsumentów, pomijając w komunikacji reklamowej wyjaśnienie powyższych zasad promocji.

– Słysząc słowa „gwarancja najniższej raty” przeciętny konsument mógł być przekonany, że korzysta z najtańszego kredytu na rynku. Tymczasem, to na kliencie spoczywał obowiązek porównania ofert i znalezienia najtańszej. Tym samym mógł zostać wprowadzony w błąd. Gdyby wiedział, że nie jest to najtańsza oferta, a jedynie rata może być niższa niż rata innego kredytu, który konsument musiał sam znaleźć, mógłby z niej nie skorzystać – wyjaśnił Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Kampania reklamowa „Gwarancja najniższej raty” obejmowała różnego rodzaju formy i materiały. Trwała w okresie od 1 kwietnia do 30 września 2015 r.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał Alior Bank do zrekompensowania błędnej komunikacji klientom, którzy skorzystali z promocyjnej oferty. Zgodnie z decyzją, Bank nie będzie pobierał odsetek od zawartych już umów kredytu konsumpcyjnego oraz odda wpłacone odsetki z ostatnich 12 miesięcy. Zwrot będzie także dotyczył spłaconych zobowiązań. Informacje o rekompensacie będą wyemitowane na antenie Telewizji Polskiej w specjalnym 15-sekundowym oświadczeniu oraz zostaną listownie przekazane do posiadaczy promocyjnego kredytu konsumpcyjnego. Alior Bank ma złożyć sprawozdanie z wykonania decyzji Prezesa UOKiK w przeciągu 5 lat od jej uprawomocnienia się.    

Bank może odwołać się od decyzji Prezesa UOKiK w okresie jednego miesiąca.

Decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest możliwa do pobrania pod ikoną „Pełna publikacja”.  

Pliki do pobrania

decyzja_nr_rbg_8211_7_2016.pdf

Artykuły powiązane

Kontrole sektorowe UODO w 2024 r.

W dniu 12 lutego 2024 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych przyjął plan kontroli sektorowych na 2024 rok. Plan ten pr...

Wynagrodzenie celebryty za współpracę nie zalicza się do kosztów

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 8 stycznia 2024 r. (sygn...

Fałszywy profil ZUS zachęca do inwestycji gwarantującej emeryturę w wieku 50 lat. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami!

Podstępny profil namawia do inwestycji, obiecując pewną emeryturę już po osiągnięciu 50 lat. Według oszustów wystarc...