W maju br. Prezes UOKiK wszczął kilkanaście postępowań wyjaśniających w stosunku do banków. Przytoczone ze względu na sygnały od konsumentów, które dotyczyły problemów odnośnie rozliczania kosztów kredytu hipotecznego w przypadku jego wcześniejszej spłaty.
W toku postępowania ustalono, że przywołany bank odebrał wiele reklamacji od konsumentów. Pochodziły one od osób, które spłaciły przed terminem kredyty hipoteczne udzielone w okresie od 22 lipca 2017 r. do 16 maja 2022 r. Kredytobiorcy wnosili o proporcjonalne rozliczenie kosztów pobranych w związku z udzieleniem kredytu. Z poczynionych ustaleń wynika, że bank negatywnie rozpatruje takie roszczenia.
Santander Bank Polska jest pierwszym bankiem, któremu Prezes UOKiK postawił zarzuty za nierozliczanie się z pobranych opłat w przypadku całkowitej wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego. Przypomnijmy, że w sytuacji, gdy spłacasz całkowicie przed terminem kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank powinien rozliczyć proporcjonalnie koszty pobrane w związku z zawarciem umowy.
W związku z powyższym, Prezes UOKiK postawił Santander Bank Polska zarzuty stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Grozi za to kara finansowa do 10 proc. rocznego obrotu.