bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej (Wstęp)

Rekomendacje dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej (Wstęp)

Dodano: 2016-06-24

Jak już Państwa informowaliśmy, w dniu 21 czerwca 2016 r. KNF jednogłośnie wydała rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące procesu ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej z umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Jakkolwiek celowości i zasadności wydawanie tego typu rekomendacji nie sposób kwestionować, to jednak już wstępna lektura tego dokumentu wskazuje, że nie będzie on specjalnie pomocny przy ustalaniu wysokości świadczeń za szkody osobowe. Treść poszczególnych rekomendacji właściwie przeczy tezie zawartej we wstępie do rekomendacji, gdzie czytamy, że zachodzi potrzeba wypracowania jednolitych standardów w procesie ustalania i wypłaty zadośćuczynienia z tytułu szkody niemajątkowej, ze szczególnym uwzględnieniem przyjęcia przez zakłady ubezpieczeń rozwiązań prowadzących do zagwarantowania poszkodowanym wypłacania kwot zadośćuczynienia, które w pełni kompensować będą poniesioną szkodę niemajątkową. O ile bowiem rekomendacje mogą doprowadzić do standaryzacji pewnych procesów, które właściwie w większości zakładów ubezpieczeń są już obecnie wystandaryzowane, to jednocześnie rekomendacje nie specjalnie pomogą w ustaleniu tego, jaka wartość świadczenia w pełni zrekompensuje poniesioną szkodę niemajątkową. Z całą pewnością rekomendacje nie doprowadzą do zniwelowania dysproporcji pomiędzy świadczeniami proponowanymi przez ubezpieczycieli za szkody tego typu, a oczekiwaniami klientów, często materializującymi się na sali sądowej.  

Rekomendacje nakładają też na zakłady ubezpieczeń szereg dodatkowych obowiązków o charakterze informacyjnym, czy też dokumentacyjno-raportowym. Warto w tym miejscu pamiętać, że już teraz ubezpieczyciele są ogromnie obciążeni podobnymi wymogami wynikającymi chociażby z ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, ale też z innych rekomendacji KNF. Pytanie, czy mnożenie kolejnych procedur, polityk i raportów rzeczywiście przyczyni się do poprawy sytuacji klientów?

Niezależnie jednak od dość krytycznej oceny zaprezentowanych rekomendacji nie można nie docenić próby uregulowania niełatwego obszaru, jakim są zadośćuczynienia za szkody niemajątkowe. W kolejnych wydaniach dziennika beinsured postaramy się przedstawić Państwu naszą subiektywną i bardziej szczegółową ocenę poszczególnych rekomendacji. Już teraz zapraszam do lektury.  

Artykuły powiązane

Działalność gospodarcza wliczana do stażu pracy – nowe uprawnienia od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku osoby, które przez lata prowadziły własną działalność gospodarczą, uzyskają nowe p...

Ułatwienie zawierania codziennych umów dzięki systemowi teleinformatycznemu – nowelizacja ustawy

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu teleinformatycznego, który ma wspierać zawieranie i przechowywanie po...

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...