bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem (Rekomendacja 30)

Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem (Rekomendacja 30)

Dodano: 2016-06-17

Rekomendacja 30

Zakład powinien opracować i wdrożyć zasady badania satysfakcji klientów obejmujące cykl życia produktu.

Komisja Nadzoru Finansowego we wstępie Rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących systemu zarządzania produktem wskazała, że rekomendacje zostały uporządkowane i podzielone na wskazane obszary, do których należy m.in. badanie satysfakcji klienta. Do tego obszaru zaliczają się rekomendacje o numerach 30 – 30.2, które ogólnie rzecz ujmując nakładają na zakłady ubezpieczeń obowiązek opracowania i wdrożenia zasad badania satysfakcji klientów, a także opisują te zasady. Zgodnie z zaleceniami Komisji Nadzoru Finansowego zasady badania satysfakcji klientów powinny obejmować pełny cykl życia produktu, tj. proces trwający od momentu projektowania/tworzenia produktu po moment wycofania produktu z rynku oraz wywiązania się zakładu ubezpieczeń z zobowiązań umownych zaciągniętych wobec klientów w związku z oferowaniem produktu. Rekomendacja nr 30.1 zawiera minimalny katalog elementów, które zasady powinny zawierać. Do elementów tych należą: zakres przeprowadzanych badań, częstotliwość przeprowadzanych badań oraz sposób wykorzystania wyników badań, w tym w szczególności w relacjach między zakładem ubezpieczeń i pośrednikiem, jeśli sprzedaż produktu nastąpiła przez pośrednika. Dodatkowo Komisja Nadzoru Finansowego wskazuje, że w przypadku ubezpieczeń na życie częstotliwość badania poziomu satysfakcji klienta powinna być skorelowana z długością okresu ubezpieczenia, a badanie powinno być przeprowadzone co najmniej niezwłocznie po zawarciu umowy ubezpieczenia, po otrzymaniu przez klienta pierwszej rocznicowej informacji wymaganej przepisami prawa, po spełnieniu świadczenia lub po upływie terminu na rozpatrzenie skargi (w tym reklamacji). W przypadku natomiast pozostałych ubezpieczeń badanie powinno być przeprowadzone co najmniej po spełnieniu świadczenia lub po upływie terminu na rozpatrzenie skargi (w tym reklamacji).

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...