Branża finansowa, tak jak wszystkie pozostałe segmenty rynku, od wielu lat poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem i zarządzanie relacją z nim. Fintech-y, rozwojowi których sprzyjają m.in. zmiany regulacyjne i coraz większe oczekiwania klientów, stają się coraz poważniejszym konkurentem dla tradycyjnych graczy, takich jak ubezpieczyciele.
Insurtech-y w Polsce dopiero się kształtują. Pierwsze oznaki ich obecności można zauważyć np. w obszarach wykorzystania telematyki czy zakupów grupowych lub na żądanie. Na ten moment mają one raczej charakter nowinki technologicznej, nie są jeszcze kluczowym elementem strategii rozwoju zakładów ubezpieczeń. To powoduje, że na razie na polskim rynku brak jest istotnych strategicznych partnerstw pomiędzy zakładami ubezpieczeń a insurtech-ami. Takie współprace mogłyby stanowić istotną dźwignię rozwoju tego rynku. Dla ubezpieczycieli dałoby to szansę na przezwyciężenie kluczowych problemów, z jakimi branża zmaga się od lat np. dochodowość ubezpieczeń komunikacyjnych czy percepcja wartości ubezpieczeń na życie.
Prelekcję na temat perspektywy rozwoju InsurTech, podczas drugiej edycji wydarzenia Back to the Future – Ubezpieczenia przyszłości, poprowadzi Piotr Kondratowicz starszy menedżer w dziale usług doradczych dla branży ubezpieczeń, KPMG w Polsce.
Serdecznie zapraszamy!