bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Postępowania wyjaśniające w sprawie reklam 5G

Postępowania wyjaśniające w sprawie reklam 5G

Dodano: 2022-02-07
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec Polkomtel – operatora sieci Plus oraz P4 – operatora sieci Play. Prezes UOKiK zamierza sprawdzić informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G.

5G to skrót oznaczający piątą generację sieci komórkowej. Dzięki niej zwiększa się prędkość internetu i pobierania danych.

– Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach technologii 5G, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać  – powiedział Tomasz Chróstny.

Na nieprawidłowe działanie technologii 5G skarżyła się nawet część z tych klientów sieci Plus, która posiada urządzenia umożliwiające jej obsługę. Abonenci Play natomiast, bazując na informacjach w reklamach, byli przekonani, że prezentowana w nich cena z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. Informacja, że ani przedstawiona taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii napisana była małym drukiem. W postępowaniach wyjaśniających ma zostać zweryfikowane czy opisane przez konsumentów sytuacje rzeczywiście miały miejsce.

Celem prowadzonego w sprawie, nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy, postępowania wyjaśniającego jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na konkretnym rynku. Następnym ewentualnym krokiem jest wszczęcie postępowania właściwego, efektem którego może zostać nałożona kara wynosząca do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...