bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Obowiązkowe OC także dla rowerzystów?

Obowiązkowe OC także dla rowerzystów?

Dodano: 2016-05-10

Przedstawiciele łódzkich kierowców zrzeszeni w Inicjatywie Społecznej EL 00000 Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi złożyli w ministerstwie infrastruktury wniosek o wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów. Resort obiecuje, że przyjrzy się sprawie.

Faktycznie, rowerzyści nie podchodzą entuzjastycznie na pomysł części mieszkańców Łodzi. – Rowerzyści, którzy dużo jeżdżą, często sami dochodzą do wniosku, że warto mieć polisy OC. Pytanie, czy to powinien być obowiązek. Gdyby tak było, wiązałoby się to z faktem, że musiałby istnieć jakiś aparat kontroli. To rodzi kolejne pytanie o koszty funkcjonowania takiego systemu, a zwłaszcza, czy koszty wypłacanych odszkodowań nie będą dużo niższe niż koszty systemu. A m. in. z tych względów żaden kraj w Europie nie wprowadził dotąd obowiązkowego OC dla rowerzystów – argumentuje Jakub Furkal ze Stowarzyszenia „Rowerowa Gdynia”.

– Było u nas sporo wypadków. Nie tylko z samochodami. Dochodzi do tego, że rowerzyści wpadają na siebie nawzajem na ścieżkach rowerowych – tłumaczy Urszula Małoszewska, reprezentująca Inicjatywę Społeczną „Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi”. – Nie łudzimy się, że przekonamy do tego pomysłu najbardziej zapalonych rowerzystów. Ja sama mam takie ubezpieczenie OC. Płacę 33 zł rocznie, w tym jest ubezpieczenie OC i NNW. Nie uważam, by były to koszty nie do przełknięcia – argumentuje nasza rozmówczyni.

Statystyki jednak nie do końca działają na korzyść rowerzystów. Jak podaje Instytut Transportu Samochodowego, w ramach którego działa Polskie Obserwatorium BRD, zarówno w roku 2014, jak i w 2015 ok. 15 proc. wypadków drogowych w Polsce, to wypadki z udziałem rowerzystów. W dodatku ten udział był najwyższy od 10 lat, pomimo spadającej liczby wypadków. Choć trzeba równocześnie przyznać, że niektóre przewinienia przypisywane rowerzystom, są przesadzone. Według danych policji, spośród wszystkich wypadków spowodowanych w 2015 r. przez rowerzystów tylko w 6 proc. z nich jako przyczynę określono nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu.

Artykuły powiązane

Walka z smishingiem: nowe przepisy wprowadzają blokowanie fałszywych SMS-ów przez operatorów telekomunikacyjnych

Od 25 marca 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które nakładają obowiązek na operatorów telekomunikacyjnych do...

Nowe przepisy na rzecz recyklingu

Na portalu Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowych przepisów dotyczących po...

KNF: Kolejna wersja metodyki BION dla ubezpieczycieli za 2023 rok

W dniu 1 marca 2024 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował nową wersję metodyki Rocznego Badania i Oceny Nad...