Spółka Expectes zapraszała konsumentów na pokazy pod pretekstem udziału w akcji „Polska Przedsiębiorcom”. Za udział w spotkaniach obiecywała prezenty. W rzeczywistości jednak akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe. W związku z powyższym Prezes UOKiK nałożył na firmę ponad 2,3 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd.
Zakwestionowano następujące praktyki:
- wprowadzanie konsumentów w błąd co do przyczyny kierowanych do konsumentów zaproszeń;
- wprowadzanie w błąd co do prezentów;
- wprowadzanie w błąd co do tego, że spotkanie i prezenty za udział w spotkaniu są finansowane przez sponsora;
- udzielanie konsumentom nieprawdziwych informacji odnośnie losowania podczas prezentacji.
Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk.
Rady dla konsumentów
- uważaj na pułapki w zaproszeniach;
- nie podejmuj szybko i pochopnie decyzji – masz prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów;
- uważaj przy płatności na raty oraz dokładnie czytaj umowę i załączniki do niej, a także to, co jest napisane „małym drukiem”;
- domagaj się dokumentów;
- pamiętaj, że możesz odstąpić od umowy i reklamować wadliwy produkt.