Wejście w życie od 1 stycznia 2021 r. nowej ustawy Prawo zamówień publicznych oznacza konieczność pozyskania nowych dokumentów podmiotowych, w tym zaświadczeń o niekaralności dla podmiotu (tzw. KRK zbiorowe) i dla osób wchodzących w skład zarządów, rad nadzorczych i prokurentów.
Biorąc udział w postępowaniu o zamówienie publiczne, wykonawcy zobowiązani są do złożenia dokumentów, m.in. zaświadczeń z KRK, których aktualność wynosi 6 miesięcy. W związku z tym, czy w nowych postępowaniach prowadzonych już w oparciu o nowe przepisy PZP, wykonawca może posłużyć się zaświadczeniem KRK wydanym w oparciu o stare przepisy o zamówieniach publicznych?
Zaświadczenie o niekaralności, gdy opatrzone jest pieczęcią „NIE FIGURUJE” oznacza, że dana osoba czy podmiot są niekarane. Zgodnie z § 12 ust. 2 i 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie udzielania informacji o osobach oraz o podmiotach zbiorowych na podstawie danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym zwrot „NIE FIGURUJE” oznacza, że w Rejestrze nie ma danych osoby lub podmiotu, których dotyczy zapytanie o karalność, czyli dana osoba czy podmiot w ogóle nie były karane. Tym samym bez znaczenia jest treść zapytania we wniosku, w tym podana podstawa prawna.
Niemniej w postępowaniach o zamówienia publiczne, zamawiający oczekują przedłożenia zaświadczeń KRK, w których odpowiednie artykuły ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczące podstaw wykluczenia z postępowania są wymienione w formularzu. Tym samym, jeżeli wykonawca dysponuje aktualnym zaświadczeniem KRK dla osoby czy podmiotu, jednak w treści tego dokumentu wskazane są przepisy starej ustawy Prawo zamówień publicznych z 2004 r., to złożenie tego dokumentu w postępowaniu prowadzonym w oparciu już o nowe przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z 2019 r. może skutkować wezwaniem przez zamawiającego o uzupełnienie dokumentu.
Jeszcze „ciekawiej” będzie z KRK dla osób z zagranicy. Trzeba zapomnieć o wszystkich doświadczeniach i wyrobić nowe zestawy dokumentów – informacji z KRK.