bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Analizy i raporty
GUS: rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej

GUS: rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej

Dodano: 2016-04-21
Publikator: Główny Urząd Statystyczny

Główny Urząd Statystyczny podał, iż w kwietniu 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, poprawiły się zarówno bieżące jak i przyszłe nastroje konsumenckie

Obecny wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), czyli syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 4,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -4,7.

Spośród składowych wskaźnika, największy wzrost odnotowano dla ocen dotyczących przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 7,6 i 5,5 p. proc.). Oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów wzrosły o 4,1 p. proc., a odnoszące się do przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego odpowiednio o 3,9 i 1,9 p. proc. W porównaniu do kwietnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,2 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 4,3 p. proc. w stosunku do marca i ukształtował się na poziomie -7,2.

Wśród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 7,6 p. proc.), a w dalszej kolejności przyszłego oszczędzania pieniędzy, przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 4,4; 3,9 i 1,4 p. proc.).

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w kwietniu 2015 r.

Od stycznia 2004 r. GUS, wspólnie z NBP, co miesiąc bada nastroje konsumenckie.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK)- obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który z kolei pokazuje oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Artykuły powiązane

Zmiany w OC od 10 września 2025 – co musisz wiedzieć

Od 10 września 2025 r. zmieniają się zasady dotyczące ubezpieczenia OC po zakupie auta. Nowy właściciel będzie mógł wypo...

Ubezpieczenia w I połowie 2025: więcej wypłat, wyższe składki i rekordowe zyski

W I połowie 2025 roku ubezpieczyciele wypłacili aż 26,3 mld zł odszkodowań – to o 10% więcej niż rok wcześniej – wynika...

Rekomendacje KNF pod lupą: komentarz do dokumentu – część 3

Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała projekt Rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących dystrybucji ubezp...