bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Elektromobilność – nowe problemy zamawiających i wykonawców

Elektromobilność – nowe problemy zamawiających i wykonawców

Dodano: 2022-03-01

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r. (Dz.U. z 2021 r. poz.110) obowiązuje od 2018 r.

Głównym celem ustawy jest przyspieszenie rozwoju elektromobilności oraz całego sektora transportu zero – i niskoemisyjnego.

Ustawa reguluje m.in. zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie oraz obowiązki podmiotów publicznych w zakresie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Od chwili uchwalenia ustawy wielu wykonawców, ale również zamawiających krytykowało przepisy tej ustawy, m.in. na zbyt wysokie limity we flotach samochodowych pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem oraz terminy od kiedy muszą one być egzekwowane przez zamawiających w prowadzonych postepowaniach przetargowych.

Zarówno wykonawcy jak i zamawiający mieli nadzieję, że tak jak w poprzednich latach, ustawodawca przesunie daty obowiązywania limitów.

Jednakże od 1 stycznia 2022 r. obowiązują określone w art. 68 ustawy limity udziału pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych.

Limity te będą miały wpływ na postępowania przetargowe prowadzone przez zamawiających w tym roku. Część zamawiających będzie miała obowiązek w prowadzonych postępowaniach przetargowych wprowadzać określone limity pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem służące do realizacji zamówienia publicznego.

W kolejnych Legal Flash będziemy informować Państwa o najczęściej spotykanych problemach m.in.
w zakresie stosowania ustawy – którzy zamawiający oraz w jakich postępowaniach są zobowiązani do stosowania ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...