bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Co dalej ze sprzedażą ubezpieczeń?

Co dalej ze sprzedażą ubezpieczeń?

Dodano: 2016-06-06

Ostatnie zmiany w prawie powodują, że coraz więcej osób zaangażowanych w proces sprzedaży ubezpieczeń zadaje sobie pytanie, w jaki sposób ukształtować model dystrybucji, aby był on zgodny z prawem.

A warto pamiętać, że dzisiaj oferowanie ubezpieczeń odbywa się na wiele sposobów. Począwszy od tradycyjnej sprzedaży przez agenta ubezpieczeniowego, poprzez zaangażowanie brokera, oferowanie ubezpieczeń w modelu grupowym, poprzez kanały bankowe, czy wreszcie z wykorzystaniem narzędzi teleinformatycznych w modelu direct.

Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, i każdy też już jest, lub też wkrótce będzie dotknięty najnowszymi zmianami w prawie. Wystarczy wymienić najnowszą ustawę o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, kolejne rekomendacje KNF, ustawę o prawach konsumenta, czy wreszcie czekającą na implementację dyrektywę IDD i czekające nas zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych.

Jako przykład zmian, na które warto zwrócić szczególną uwagę, można wymienić chociażby przepisy nakazujące oferowanie produktów adekwatnych do potrzeb i możliwości klienta. Z jednej strony ten wymóg wynika wprost z przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, odnosząc się jedynie do ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym, ale z drugiej strony podobny „nakaz” znalazł się w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z tą ostatnią ustawą, praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów jest proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów, ustalonym na podstawie dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów, lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. W efekcie powstaje pytanie, jakie produkty ostatecznie powinny być oferowane w sposób, który na zakład ubezpieczeń i jego przedstawicieli nakłada obowiązek zadbania o to, aby produkt był adekwatny do potrzeb i możliwości klienta.

Kolejny przykład, to zasady ochrony danych osobowych. Ustawa regulująca te kwestie ma już kilkanaście lat, ale jak się okazuje ciągle nie jest łatwo odpowiedzieć na pytanie, co właściwie mogę zrobić z danymi klientów, których obsługuję. Temat okazuje się o tyle ważny, że czekające nas już wkrótce poważne zmiany w przepisach regulujących ochronę danych osobowych (nowa dyrektywa), znacząco zwiększą ryzyko sankcji (również finansowych), nakładanych na przedsiębiorców, za niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych.

Na powyższe pytania, jak też wiele innych, postaramy się odpowiedzieć Państwu już w najbliższą środę (8 czerwca), kiedy to poprowadzimy szkolenie poświęcone dystrybucji ubezpieczeń. Więcej informacji na temat spotkania znajdą Państwo pod wskazanym linkiem – http://www.beinsured.pl/szkolenia/

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...