bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Akcja promocyjna, notebook w prezencie i rabaty, czyli nieuczciwe praktyki podczas pokazów

Akcja promocyjna, notebook w prezencie i rabaty, czyli nieuczciwe praktyki podczas pokazów

Dodano: 2022-07-06
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Miała być akcja promocyjna pt. „Poznaj Polską Markę”, notebook w prezencie i rabaty o wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. Były natomiast pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach.

Prezes UOKiK nałożył na spółkę New Life ponad 1,2 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Konsekwencje finansowe – 225 tys. zł – poniesie również prezes firmy, który umyślnie doprowadził do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów oraz utrudniał przeprowadzenie kontroli. 

Spółka jest organizatorem pokazów handlowych, na które zapraszane są osoby po 40 roku życia oraz seniorzy. Zaproszenia kierowane są zatem do szczególnie wrażliwej grupy konsumentów. Podmiot umyślnie wprowadza konsumentów w błąd po to, by przyszli na pokaz i kupili prezentowane podczas spotkania produkty. Aby osiągnąć wskazany cel dopuszczano się licznych manipulacji, np. ukrywania prawdziwego celu spotkania, składania obietnic nieistniejących prezentów, sprawiania wrażenia specjalnej korzyści celowej. Wymienione mogło zniekształcić decyzje konsumentów, a w konsekwencji skłonić do niepotrzebnych i nieopłacalnych zakupów.

Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie stosowania zakwestionowanych praktyk. Z kolei po uprawomocnieniu się decyzji, przedsiębiorca będzie musiał również poinformować o tym wszystkich konsumentów, z którymi zawarł umowę.

W związku z nieuczciwą praktyką, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, by ustrzec się przed pułapką, którą zastawiają na konsumentów nieuczciwi przedsiębiorcy, np.:

  • nie daj się zwieść informacji, że badanie czy promocja są bezpłatne – takie prezenty zazwyczaj nie są darmowe;
  • uważaj na płatności rozłożone na raty – sprawdź czy nie ma ukrytych dodatkowych kosztów;
  • pamiętaj o tym, że masz prawo odstąpić od umowy oraz, że wadliwy produkt możesz reklamować.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...

    Zadaj Pytanie