Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy działania PayPal dotyczące jednostronnych modyfikacji warunków umowy z użytkownikami mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Klauzula modyfikacyjna będzie też analizowana pod kątem ewentualnej abuzywności.
W grudniu 2020 roku spółka PayPal (Europe) z Luksemburga wprowadziła zmiany w umowach z użytkownikami serwisu umożliwiającego płatności w internecie – PayPal. Jedna z modyfikacji przewidywała za brak aktywności na koncie przez co najmniej z 12 miesięcy opłatę, wnoszącą maksymalnie 45 zł rocznie. Klauzula modyfikacyjna umożliwia wprowadzenie zmian przez samo ich opublikowanie i automatyczną „akceptację” przez użytkownika, który będzie dalej korzystać z usług PayPal. W związku z tą zmianą do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wpłynęło kilka skarg.
– Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta. Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów. Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne – powiedział Tomasz Chróstny.