W ostatnim tygodniu, na kanwie toczących się od dłuższego czasu dyskusji poświęconych brexitowi, staraliśmy się przybliżyć Państwu jedną z czterech podstawowych wolności na jakich opiera się współpraca gospodarcza krajów Unii, czyli wolność przepływu towarów.
Dzisiaj z kolei chcemy poświęcić nieco uwagi kolejnej z wolności, jaką jest wolność przepływu usług, czyli w skrócie możliwość nieograniczonego świadczenia w ramach Unii m. in. usług finansowych, transportowych, telekomunikacyjnych, przy zachowaniu ujednoliconych standardów i metod kontroli.
Wersja skonsolidowana TRAKTATU O UNII EUROPEJSKIEJ I TRAKTATU O FUNKCJONOWANIU UNII EUROPEJSKIEJ (2016/C 202/01), w art. 56 wskazuje, że w ramach postanowień Traktatów ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Unii są zakazane w odniesieniu do obywateli Państw Członkowskich mających swe przedsiębiorstwo w Państwie Członkowskim innym niż państwo odbiorcy świadczenia.
Usługami w rozumieniu Traktatów są świadczenia wykonywane zwykle za wynagrodzeniem w zakresie, w jakim nie są objęte postanowieniami o swobodnym przepływie towarów, kapitału i osób.
Usługi obejmują zwłaszcza:
a) działalność o charakterze przemysłowym;
b) działalność o charakterze handlowym;
c) działalność rzemieślniczą;
d) wykonywanie wolnych zawodów.