bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Wielki Brat w ubezpieczeniach

Wielki Brat w ubezpieczeniach

Dodano: 2016-03-24

Jak donosi dziennik „Puls Biznesu” ubezpieczyciele rozważają wprowadzenie tzw. e-nadzoru, czyli monitorowania zachowania pojazdów i ich kierowców na bazie danych pozyskiwanych ze smartfonów. Miałoby to wpływ na wysokość składki, która byłaby uzależniona od stylu jazdy kierowcy i jego zachowania na drodze. W ocenie autorów artykułu mogłoby to oznaczać permanentną inwigilację.

Prawda jest taka, że tego typu narzędzia telemetryczne wykorzystywane są już od dawna, również w naszym kraju. Spore sukcesy w tym obszarze odnosi m.in. znana polska firma technologiczna Yanosik. Już pierwsi ubezpieczyciele, dzięki współpracy z Yanosikiem, mogą zaproponować nowe podejście do sposobu kalkulowania składki ubezpieczeniowej, czy też tworzenia programów lojalnościowych w oparciu o dane pozyskiwane dzięki specjalnym nadziędziom udostepnionym przez aplikację.

Na świecie podobne rozwiązania wykorzystuje m. in. jeden z brytyjskich ubezpieczycieli, proponując ubezpieczenie, stworzone specjalnie z myślą o młodych kierowcach, wykorzystujące telematykę. W samochodzie instalowane jest urządzenie (black box), które monitoruje sposób prowadzenia samochodu. Sprawdzana jest między innymi płynność jazdy (smoothness), szybkość (speed) oraz przebieg (milage). W zależności od sposobu jazdy, kierowca raz w tygodniu otrzymuje ogólną ocenę. Jeżeli jeździł właściwie (czyli z przepisową prędkością, bez gwałtownych przyspieszeń i hamowania, przejechał niewielką ilość mil itp.), otrzymuje nagrodę – cashback części wydanych na ubezpieczenie pieniędzy. Jeżeli jeździł „źle”, nie otrzymuje niczego albo musi nawet dopłacić.

Zdaniem analityków z Capgemini (dane zawarte w raporcie „Usage-Based Insurance and Telematics”, 2015), w 2020 r. z telemetrii będzie korzystać 36 % wszystkich ubezpieczonych kierowców.

Jaki nasuwa się z tego wniosek – inwigilacja inwigilacją, ale z całą pewnością dla wielu rozsądnie jeżdżących kierowców możliwość uzyskania dodatkowych korzyści w ubezpieczeniu, w związku z bezpieczną jazdą, będzie wystarczającym powodem do poddania się takiemu e-nadzorowi.  

Artykuły powiązane

Roszczenia informacyjne agenta a upływ terminu przedawnienia roszczenia o zapłatę prowizji

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 stycznia 2023 r. (sygn. akt II CSKP 2252/22) oddalił skargi kasacyjne złożone przez obi...

Prawo do zadośćuczynienia dla członków rodziny poszkodowanego niezgodne z Konstytucją?

Od niemal półtora roku, tj. od dnia 19.09.2021 r. w Kodeksie cywilnym obowiązuje przepis art. 4462  KC, stanowiący pods...

Dyrektywa Work-Life Balance

W dniu 9 marca 2023 r. Sejm uchwalił projekt nowelizacji Kodeksu pracy w zakresie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i...