Podczas ostatnich trzech miesięcy zanotowano prawie dwa tysiące prób wyłudzeń na łączną kwotę niemalże 600 tysięcy złotych.
Skala ataków jest jednak wielokrotnie większa, a dodatkowo mnożą się przeróżne metody „prowadzenia działalności” przez złodziei danych. Przestępcy telefonują z takich numerów telefonów, które wyświetlają się tak, jak prawdziwy numer wiarygodniej instytucji. Ofiarą takiej manipulacji może być każdy z nas. Z uwagi na przytoczone okoliczności, Biuro Informacji Kredytowej udostępniło na swojej stronie praktyczne wskazówki dotyczące tego, jak nie dać się oszukać.
Ważne rady
- Nie kontynuuj podejrzanych rozmów
Jeśli masz obawę odnośnie wiarygodności osoby, która dzwoni – rozłącz się. Najlepiej osobiście zadzwonić na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy rzeczywiście jej pracownik kontaktował się z Tobą.
- Zapamiętaj na zawsze
Pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku nigdy nie pyta o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku. Nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, nie namawia także do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie.
- Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz bądź takich, których do końca nie rozumiesz
- Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer
Stanowi to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych, a za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę.
- Włącz Alerty BIK
To ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty. To sposób, aby na stałe chronić się przed wyłudzeniem, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione.
Podsumowując – działaj ostrożnie i rozsądnie. Twoje zachowanie ma wpływ na bezpieczeństwo Twoich środków pieniężnych.