Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o uruchomieniu infolinii konsumenckiej, dzięki której można otrzymać odpowiedź na proste pytania konsumenckie, uzyskać informacje o przepisach oraz o wyspecjalizowanych instytucjach udzielających porad związanych np. z zakupem energii, telekomunikacją czy finansami.
Infolinia jest podstawową formą pomocy i to dzięki niej konsumenci mają gwarancję otrzymania szybkiej i rzeczowej porady prawnej. Atutem infolinii jest szeroki zakres udzielanych przez konsultantów porad w sporze ze sprzedawcami stacjonarnymi, internetowymi czy usługodawcami. Do rozmowy telefonicznej warto być przygotowanym, tak aby prawnik otrzymał najważniejsze fakty na temat sprawy i dotychczasowych działań konsumenta.
Ponadto w przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych.
Pomoc prawną świadczą oddziały Federacji Konsumentów w 32 jednostkach na terenie całego kraju oraz prawie 400 Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów. Poza poradnictwem można liczyć na pomoc np. w napisaniu pisma reklamacyjnego czy procesowego. Rzecznicy mogą także wystąpić z powództwem w imieniu konsumenta lub wstąpić za jego zgodą do toczącego się postępowania sądowego w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Infolinia konsumencka działa od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00, pod numerem telefonu: 801 440 220. Połączenie jest płatne według taryfy operatora. Telefoniczna pomoc prawna finansowana jest ze środków UOKiK, a prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz Fundację Konsumentów.