bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UOKIK na temat wyprawki szkolnej

UOKIK na temat wyprawki szkolnej

Dodano: 2022-09-01
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W poradniku przygotowanym przez UOKiK konsumenci mogą znaleźć praktyczne wskazówki, na co zwracać uwagę przy zakupie podstawowych elementów szkolnej wyprawki. Warto pamiętać, aby nie kierować się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną – równie ważne są wygoda i bezpieczeństwo. Przedstawiamy prawa konsumenckie, które mogą się okazać przydatne w okresie „szkolnych” zakupów.

Prawa konsumenckie przysługują zarówno przy zakupach online, jak i stacjonarnych. Warto mieć na uwadze, że w tym pierwszym przypadku są one liczniejsze.

Konkretne prawa i strategie, z których warto korzystać:

  • Prawo do reklamacji: przysługuje przez dwa lata od daty zakupu w sklepie stacjonarnym lub internetowym wadliwego produktu. Można domagać się naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub w przypadku istotnej wady – zwrotu pieniędzy. Zwrot pełnowartościowy zależy od woli sprzedawcy.

Warto pamiętać, że opisywane prawo obowiązuje także przy zakupie rzeczy używanych (np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie) – w tej sytuacji sprzedawca może jednak skrócić czas na reklamację do jednego roku.

Reklamować można także produkty kupione na wyprzedaży za wyjątkiem zakupu rzeczy przecenionej ze względu na konkretną wadę zakomunikowaną klientowi, co uniemożliwia reklamację. Natomiast, jeśli w trakcie użytkowania pojawi się inna wada, reklamacja jest już możliwa.

  • Porównywanie cen u różnych sprzedawców: uważać należy na rabaty i okazje, w ramach których ceny, wbrew pozorom, mogą wcale nie być bardziej atrakcyjne.
  • Prawo odstąpienia od umowy: w ciągu 14 dni od zakupu online. Nie trzeba podawać powodu, wystarczy wysłać stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni klient na własny koszt musi odesłać towar – bez śladów użytkowania, ponieważ w przeciwnym razie sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego (np. prania).
  • Korzystanie z opcji zakupów online zamiast stacjonarnych: zwrot niewadliwego towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki, np. wymóg zwrotu w oryginalnym opakowaniu czy zwroty tylko na kartę podarunkową. Zatem przed transakcją należy upewnić się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.

Artykuły powiązane

Nowa usługa Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego we współpracy z UFG

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w ramach swojej działalności przy Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym u...

Niewłaściwe zachowanie pracodawcy niekoniecznie jest mobbingiem – postanowienie SN

Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 14 lutego 2024 r. (sygn. akt II PSK 11/23) uznał, że poczucie pracownika, że pode...

Leasing od A do Z – przewodnik

Pobierz nasz najnowszy przewodnik - Leasing od A do Z! Kliknij tutaj...