1 czerwca 2016 roku w Alpach szwajcarskich został otworzony najdłuższy tunel kolejowy na ziemi. Prace budowlane trwały 17 lat. Od początku budowy, czyli od 1999 roku, głównym ubezpieczycielem tego projektu był Allianz, Euler Hermes oraz Allianz Global Corporate & Specialty.
Podczas budowy 57 km tunelu Gotthard zostało wydobytych 28,2 mln ton skał. W największym natężeniu prac w tunelu pracowało 2 400 osób.
Maksymalna prędkość pociągów towarowych w tunelu będzie mogła osiągnąć 160 kilometrów na godzinę, a pociągów pasażerskich 250 kilometrów na godzinę.
– Tak gigantyczne projekty wiążą się z nadzwyczajnym pokryciem ryzyka, takim jak pękanie ścian, pożar, wyciek wody, wyciek gazu, trzęsienie ziemi, używanie ciężkiego sprzętu. 75% tunelu powstało dzięki pracy maszyn do wiercenia tuneli a 25% dzięki użyciu materiałów wybuchowych. W skrajnych przypadkach wysokość szkody mogłaby wynieść nawet do kilkuset milionów franków – powiedział Beat Guggisberg, szef działu ubezpieczeń technicznych w Allianz Suisse.
Allianz został wybrany jako jeden z wiodących ubezpieczycieli „New Alpine Transversal,(NEAT)” składający się z trzech dużych projektów tunelowych: Gotthard, Ceneri i Lötschberg.
– Na całym świecie było zaledwie kilka firm, które miały odpowiednie doświadczenie i były w stanie odpowiednio oszacować ryzyko – wspomina Beat Guggisberg. Każdy duży projekt wymaga indywidualnych rozwiązań związanych z zarządzaniem ryzykiem – dodał przedstawiciel ubezpieczyciela.
W przypadku NEAT, Allianz wziął pod uwagę wiele warunków geologicznych i innowacyjnych metod budowy. W takich długoterminowych projektach czynniki związane z ryzykiem mogą również zmieniać się w czasie. Polisy ubezpieczeniowe są więc wielokrotnie dostosowywane do nowych warunków. Eksperci ubezpieczeniowi Allianz Suisse wizytowali regularnie kolejne etapy budowy, aby zidentyfikować nowe czynniki ryzyka i wymagań i w odpowiednim czasie dokonać niezbędnych zmian w polisach.
Projekt Gotthard był wyjątkowy pod każdym względem ryzyka. Oprócz ubezpieczenia samej konstrukcji tunelu, konieczne było też ubezpieczenie osób pracujących na miejscu, a także infrastruktury stworzonej specjalnie na potrzeby projektu (np. betoniarnie, terminale załadunkowe, stacje transformatorowe, składowiska odpadów, materiałów wybuchowych, magazynów, stołówek, biura i kontenerów mieszkalnych). Szczególnie krytyczne były warunki pracy wewnątrz góry ze względu na wysokie temperatury i ciśnienie, jak również zagrożenie wynikające z pracy ciężkich maszyn.
– Jesteśmy dumni, że udało nam się poszerzyć naszą wiedzę dotyczącą takiego ryzyka przy realizacji tak ważnego projektu. Teraz, gdy Gotthard jest gotowy, możemy skupić się na realizacji dalszych etapów tego projektu –tunelami Lötschberg i Ceneri, które mają zostać otwarte w 2019 roku – powiedział Beat Guggisberg, szef działu ubezpieczeń technicznych w Allianz Suisse.