bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
IDD
Trwały nośnik w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń to nie tylko papier

Trwały nośnik w ustawie o dystrybucji ubezpieczeń to nie tylko papier

Dodano: 2017-11-27

Zgodnie z art. 2 pkt 4  ustawy o prawach konsumenta, do którego wprost odwołuje się art. 3 ust. 1 pkt 19 UDU, trwały nośnik to materiał lub narzędzie umożliwiające konsumentowi lub przedsiębiorcy przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci. Oznacza to, że trwałym nośnikiem na gruncie ustawy o dystrybucji ubezpieczeń nie będzie tylko papier.

Trwały nośnik powinien umożliwiać klientowi:

  1. przechowywanie udostępnionych przez dystrybutora informacji,
  2. dostęp do tych informacji w przyszłości, przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, oraz
  3. odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej formie.

Istotą przekazania informacji za pomocą trwałego nośnika jest to, aby klient w dowolnym czasie w przyszłości miał dostęp do przekazanych informacji w niezmienionej formie, przez czas odpowiedni do skorzystania z danej usługi. Przykładem trwałego nośnika będzie oczywiście wspomniany już papier, a poza tym także: pamięć USB (pendrive), płyty CD-ROM, DVD, Blu-Ray, karta pamięci, dysk komputerowy, dysk twardy, dysk zewnętrzny, SMS. Trwałym nośnikiem jest również PDF czy e-mail wysłany na adres poczty elektronicznej klienta, z zastrzeżeniem, że dla spełnienia wszystkich warunków wskazanych powyżej, powinien być to e- mail wysłany na adres skrzynki prywatnej, a nie służbowej, do której klient może utracić dostęp w przypadku np. rozwiązania umowy o pracę. Dystrybutor powinien klientowi zwrócić na to uwagę, gdy ten podaje firmowy adres do kontaktu z ubezpieczycielem czy pośrednikiem.

Za trwały nośnik nie można uznać systemu elektronicznego stosowanego przez niektórych ubezpieczycieli (tego rodzaju rozwiązania powszechne są w bankowości internetowej), o ile taki system nie będzie jednocześnie powiązany z przekazywaniem klientowi informacji w innej, pewniejszej formie (np. z jednoczesnym wysłaniem treści informacji na adres e-mail podany przez klienta). Wynika to z tego, że po pierwsze dystrybutor ubezpieczeń korzystający z takiego systemu ma teoretyczną możliwość jednostronnego ingerowania w treść przesyłanych klientowi wiadomości, nawet po ich otrzymaniu przez adresata (np. może je usunąć z systemu). Po drugie,  po zakończeniu umowy ubezpieczenia, klient standardowo traci możliwość dostępu do przesłanych wiadomości (konto zostaje usunięte), zatem nie zostanie spełniony jeden z kluczowych warunków, tj. dostępu do tych informacji w przyszłości. Za trwały nośnik w rozumieniu UDU nie uznamy także stron internetowych, na których ubezpieczyciele zamieszczają informacje dotyczące produktów ubezpieczeniowych, ponieważ również nie spełniają one kryteriów, o których mowa powyżej.

Pojęcie trwałego nośnika w UDU pojawia się przede wszystkim w kontekście obowiązków informacyjnych, jakie ciążą na dystrybutorze ubezpieczeń względem klienta (tj. sposobu i formy przekazywania tych informacji). Od dnia 23 lutego 2018 r. dla wszystkich dystrybutorów ubezpieczeń kluczowe będzie zatem zweryfikowanie, czy wszystkie informacje w zakresie dystrybucji ubezpieczeń przekazują klientom zgodnie z ustawowymi wymogami nie tylko co do ich treści, ale także co do formy. 

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...