bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Sztuczna inteligencja zmniejszy straty ubezpieczycieli

Sztuczna inteligencja zmniejszy straty ubezpieczycieli

Dodano: 2021-09-21

Parlament Europejski informuje, iż w 2020 roku straty branży transportowej wyniosły około 9 mld euro. Sztuczna inteligencja może zapobiec takim stratom i przyczynić się do ich zminimalizowania aż do 74 proc.

Wśród przyczyn strat branży transportowej są m.in. kolizje w tzw. martwym punkcie, w którym co roku dochodzi do 413 tys. wypadków oraz w którym, ginie 160 tys. osób. Sztuczna inteligencja jest szansą na zapobiegnięcie wypadkom, na przykład powiadamiając kierowcę o pieszym lub rowerzyście, który znalazł się w takim martwym punkcie. Co więcej, w razie konieczności SI może przejąć kontrolę nad pojazdem w celu uniknięcia zderzenia.

Kolizje nie są jedynym powodem powodującym straty. Rok do roku rośnie ilość napaści na samochody ciężarowe oraz kradzieży towarów, a dzienne w całej UE okradanych jest średnio około 50 naczep. W takich przypadkach sztuczna inteligencja również pomoże uniknąć związanych z tym strat.

W 2019 roku zostało uchwalone rozporządzenie, obowiązujące na terenie całej UE, zgodnie z którym, producenci pojazdów powinni zwiększyć poziom bezpieczeństwa, w tym przestrzegać standardu Direct Vision dla ciężarówek. Torozwiązanie z zakresu telematyki zmniejszy liczbę wypadków oraz kolizji na drogach, oraz pozwoli na zmniejszenie strat z tym związanych. W związku z tym Europejska Komisja Gospodarcza Organizacji Narodów Zjednoczonych pracuje nad wdrożeniem standardu Direct Vision dla wszystkich nowych pojazdów do 2029 roku.

Ubezpieczyciele są świadomi rosnącej z roku na rok ilości strat z tytułu kradzieży, w związku z czym szczegółowo opisują wyłączenia z odpowiedzialności za szkody kradzieżowe, żeby m.in. nie brać odpowiedzialności za szkody powstałe w czasie postoju samochodu z towarem. Zakłady ubezpieczeń określają tylko dopuszczalny czas na pozostawienie samochodu z załadunkiem bez dozoru. Czas ten szacuje się w granicach od 30 do 60 minut. Natomiast brak wystarczającej liczby parkingów przy autostradach zmusza kierowców do parkowania w miejscach, które są wyłączone z ochrony. Z kolei, nawet miejsca parkingowe, rekomendowane przez ubezpieczycieli nie gwarantują kierowcom bezpieczeństwa, a w przypadku dojścia do kradzieży są oni zobowiązani wypłacić pełne odszkodowanie za skradzione mienie.

– W pierwszym półroczu 2021 roku stwierdzono 532 przypadki kradzieży mienia, z czego 246 to kradzieże samochodów ciężarowych, naczep m.in. z towarem. W całym ubiegłym roku takich kradzieży mienia było 1249, w tym 502 przestępstwa kradzieży pojazdów ciężarowych. W związku z tego rodzaju przestępczością w I połowie 2021 roku odnotowaliśmy 1 przypadek rozboju na tle rabunkowym – powiedział podkom. Michał Gaweł z Komendy Głównej Policji.

Rozwiązaniem wyżej wymienionych problemów są systemy telematyczne, które powinny zabezpieczyć transport przed ewentualnymi rozbojami. Przykładem takiego systemu jest SafeWay FX2, opracowany przez polsko-niemiecką firmę Sternkraft Telematics.

– System SafeWay FX2 pomaga chronić pojazd, wspomaga bezpieczeństwo kierowcy oraz chroni ładunek. Technologia Computer Vision monitoruje auta ciężarowe w czasie rzeczywistym, zarówno wnętrze pojazdu, jak i przestrzeń wokół auta, i wychwytuje wszelkie anomalie. SafeWay FX2 potrafi o 74% zmniejszyć liczbę kradzieży, oszustw, błędów i nieefektywności w sektorze transportu w Europie i na świecie – mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Telematics.

– Inteligentne systemy wideo-telemetryczne wspierające fleet managera w zarządzaniu ryzykiem to nie pieśń przyszłości. Technologia już pomaga ograniczać szkodowości we flotach – zauważa Tomasz Zapart, kierownik Zespołu Zarządzania Ryzykiem Flotowym PZU. – W PZU od dawna poszukujemy i testujemy rozwiązania telemetryczne. Chcemy oferować naszym klientom flotowym systemy, które działają prewencyjnie – zmniejszą czynnik ryzyka i szkodowość, a w konsekwencji obniżą składkę ubezpieczeniową, jaką płaci przedsiębiorca. Pamiętajmy jednak, że sama technologia nie rozwiąże wszystkich problemów. Adekwatne procedury, kultura bezpieczeństwa i rozwijanie kompetencji kierowców powinny być wpisane w kanon zarządzania oraz wspierane przez firmy – dodaje.

Artykuły powiązane

Niewłaściwe zachowanie pracodawcy niekoniecznie jest mobbingiem – postanowienie SN

Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 14 lutego 2024 r. (sygn. akt II PSK 11/23) uznał, że poczucie pracownika, że pode...

Leasing od A do Z – przewodnik

Pobierz nasz najnowszy przewodnik - Leasing od A do Z! Kliknij tutaj...

Można żądać odszkodowania za sąsiedztwo lotniska – uchwała SN

Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 12 kwietnia 2024 r. (sygn. akt CZP 56/23) uznał, że właściciel może żądać odszkodowania z...