Nowe zasady sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych ujednolicą i ustandaryzują sposób procedowania oraz przekazywania informacji o sprzedaży organom administracji podatkowych w UE.
Aby proces implementacji przebiegał w dialogu z rynkiem, MF zorganizowało prekonsultacje społeczne, które zakończyły się 24 lipca 2022 r.
Jednym z głównych obszarów działalności za pośrednictwem internetu są platformy cyfrowe, które pośredniczą w obrocie towarami i usługami. Dają one możliwość kojarzenia dostawców towarów oraz usług z ich nabywcami. Obszar tej działalności jest ogromny, obejmuje bowiem takie obszary, jak chociażby online marketplace, media społecznościowe, gdzie swoje towary i usługi mogą oferować zarówno duże podmioty, jak i osoby fizyczne.
Dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów wskazuje, że: „To prowadzi do poważnych wyzwań, jeżeli chodzi o możliwości śledzenia i wykrywania przez organy podatkowe zdarzeń podlegających opodatkowaniu. Problem może być większy, jeśli transakcje pomiędzy nabywcami a dostawcami mają charakter transgraniczny, a operatorzy platform są zlokalizowani w innym państwie. W efekcie, istnieje ryzyko tworzenia się nierówności szans podatników prowadzących działalność w Internecie i poza nim. Tworzy to również brak pewności prawnej dla operatorów platform cyfrowych”.
Zaznaczmy, że perspektywa sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom. Użytkownicy platform, którzy widzieli w tym sposób na uchylanie się od opodatkowania lub unikanie opodatkowania, będą bardzo „widoczni”. Dzięki transparentności, konkurencja na wolnym rynku względem sprzedaży w internecie i poza nim, zostanie zachowana.