Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 19 maja 2016 r. (sygn. akt III CZP 18/16) uznał, że klient niewypłacalnego biura podróży jest legitymowany do dochodzenia od ubezpieczyciela zobowiązanego z tytułu gwarancji ubezpieczeniowej zwrotu wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną.
W rozpatrywanej sprawie biuro podróży miało problemy finansowe. W związku z powyższym, zobowiązało się do zwrotu kwoty zaliczki wpłaconej przez organizatora wycieczki. Po kilku miesiącach biuro podróży ogłosiło niewypłacalność. Na co, marszałek województwa wystąpił do zakładu ubezpieczeń, z którym podmiot miał podpisaną obowiązkowa umowę ubezpieczenia, zgodnie z ustawą o turystyce, z roszczeniem o zwrot klientom wpłaconych zaliczek. Towarzystwo odmówiło wypłaty, argumentując, że biuro ogłosiło niewypłacalność. Również zdaniem towarzystwa beneficjentem świadczeń powinien zostać marszałek i tylko on może wystąpić z żądaniem zwrotu kwoty.