bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
Skargi na WAKACJE?

Skargi na WAKACJE?

Dodano: 2022-08-05
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Mowa oczywiście o wakacjach kredytowych, bowiem pierwszy tydzień ich obowiązywania przyniósł około 550 skarg konsumenckich.

Z wakacji kredytowych może skorzystać każdy konsument, który zaciągnął kredyt hipoteczny w złotówkach na własne potrzeby mieszkaniowe. Ulga w spłacie rat może trwać do ośmiu miesięcy do końca 2023 r.

Prezes UOKiK monitoruje, jak banki informują konsumentów o możliwości zawieszenia spłaty, a także czy nie utrudniają skorzystania z zapisów nowej ustawy. Pierwszy tydzień obowiązywania aktu przyniósł skargi, które odnosiły się głównie do „problemów z elektronicznym składaniem wniosków, wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat”.

Pojawiające się problemy

  • Wymóg składania oddzielnego wniosku na zawieszenie każdej z rat. Zgodnie z ustawą konsument wskazuje we wniosku okres lub okresy, na które chce zawiesić spłatę. Decyduje także czy jednorazowo wnosi o wakacje kredytowe na osiem okresów, czy zrobi to w oddzielnych wnioskach. Niestety wiele banków wymagało oddzielnego wniosku na każdą z rat lub każdy kwartał.
  • Utrudnianie złożenia wniosku. Niektóre banki utrudniają złożenie wniosku papierowego, kiedy konsument posiada bankowość elektroniczną lub nie przyjmują wniosków wysłanych pocztą.
  • Termin złożenia wniosku. Według ustawy zawieszenie raty następuje „z dniem doręczenia wniosku”. Oznacza to obowiązek zastosowania go także, gdy konsument złożył go w dniu, kiedy przypada płatność raty. Co więcej, bank powinien zwrócić pieniądze jeśli np. rano pobrał ratę, a wieczorem konsument złożył wniosek w bankowości elektronicznej. Pomimo tego wiele banków wymagało wniosku najpóźniej dzień przed terminem zapłaty raty.
  • Straszenie utratą zdolności kredytowej. Niektóre banki sugerują konsumentom, że skorzystanie z wakacji kredytowych utrudni w przyszłości uzyskanie finansowania, także od innych instytucji. Jeden z banków wymaga potwierdzenia w trakcie internetowego składania wniosku, że klient został poinformowany, iż informacja o zawieszeniu spłaty zostanie przekazana do Biura Informacji Kredytowej (BIK). W rzeczywistości informacja taka ma charakter neutralnej wzmianki o przebiegu realizacji zobowiązania. 
  • Wysokość kolejnych rat. Nowe rozwiązanie kredytowe jest bezpłatne. Bank nie może w tym okresie pobierać ani naliczać odsetek. Kredytobiorca płaci jedynie za ubezpieczenie. Niestety w praktyce niektórzy konsumenci otrzymali harmonogramy spłat, a raty odsetkowe w kolejnych miesiącach są znacznie wyższe. Zdarzają się także sytuacje, że po zakończeniu wakacji bank przewiduje tylko pobieranie odsetek (bez spłaty kapitału).
  • Utrudnianie nadpłaty kredytu. Prezes UOKiK apelował, aby w miarę możliwości przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na nadpłatę kredytu. Takie rozwiązanie zmniejsza ilość środków do spłaty i pozwala zyskać na odsetkach. Jednak niektóre banki utrudniają konsumentom nadpłatę np. poprzez informowanie w oddziałach o braku możliwości nadpłaty w okresie zawieszenia spłaty kredytu.

Lista banków,którymi jest zainteresowany UOKiK, znajduje się na stronie Urzędu pod adresem: 

UOKiK – Urząd – Informacje ogólne – Aktualności – Wakacje kredytowe – pierwsze efekty działań UOKiK

Artykuły powiązane

Walka z smishingiem: nowe przepisy wprowadzają blokowanie fałszywych SMS-ów przez operatorów telekomunikacyjnych

Od 25 marca 2024 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które nakładają obowiązek na operatorów telekomunikacyjnych do...

Nowe przepisy na rzecz recyklingu

Na portalu Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowych przepisów dotyczących po...

KNF: Kolejna wersja metodyki BION dla ubezpieczycieli za 2023 rok

W dniu 1 marca 2024 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował nową wersję metodyki Rocznego Badania i Oceny Nad...