bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem (2)

Rekomendacje dla zakładów ubezpieczeń dotyczące systemu zarządzania produktem (2)

Dodano: 2016-05-05

Rekomendacja 2

System zarządzania produktem powinien brać pod uwagę oczekiwania, interesy i cechy klientów oraz służyć minimalizowaniu skutków potencjalnych strat klientów wynikających z wad, a także zapewniać prawidłowe zarządzanie konfliktem interesów.

Zgodnie z punktem 2.1. omawianej Rekomendacji, system zarządzania produktem powinien minimalizować ryzyko zaistnienia wad przy projektowaniu/tworzeniu, dystrybucji i obsłudze produktów, a także zaistnienia wynikających z ewentualnych wad strat klientów lub Zakładu.

Definicja Wady zawarta w słowniczku do Rekomendacji mówi, że Wadą jest zidentyfikowana przez zakład ubezpieczeń nieprawidłowość występująca w produkcie na którymkolwiek etapie cyklu życia produktu. Trudno nie zauważyć, że przytoczona definicja jest obarczona błędem logicznym „ignotum per ignotum”, czyli nieznane przez nieznane, bo w jej treści definiowane słowo „wada” zostało zastąpione przez niezdefiniowane słowo „nieprawidłowość”. W efekcie trudno jest jednoznacznie ocenić czym, w rozumieniu Rekomendacji, wada tak naprawdę jest. Można jedynie założyć, że pewnie wadą będzie przygotowanie produktu, który nie realizuje celu, dla którego został stworzony, wadą mogą być również błędy typowo prawne, na przykład użycie w treści warunków ubezpieczenia klauzul abuzywnych, wreszcie wadą może być również zastosowanie listy ograniczeń odpowiedzialności nieadekwatnych do celu ubezpieczenia. To są jedynie przykłady i pewnie dopiero praktyka, głownie wynikająca z działań kontrolnych KNF, pozwoli na bardziej precyzyjne określenie tego, co należy uznawać za Wadę i w konsekwencji – w jaki sposób należy prawidłowo wdrożyć ten punkt Rekomendacji. 

Artykuły powiązane

Czy pracodawcy muszą usuwać CV kandydatów od razu po rekrutacji? Wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 lutego 2024 r. (sygn. akt III OSK 2700/22) orzekł, że pracodawcy mogą pr...

Sąd cywilny jest związany decyzją KNF

Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 marca 2024 r. (sygn. akt II CSKP 1915/22) orzekł, że sąd powszechny nie ma prawa inge...

Europa, a sztuczna inteligencja

W obronie własnego języka Portale informacyjne donoszą, że kraje od Hiszpanii po Rumunię stawiają c...