Prezes UOKiK ostrzega konsumentów przed firmą International Markets Live z siedzibą w Nowym Jorku. Zarzut dotyczy założenia, prowadzenia i propagowania systemu promocyjnego typu piramida, za co grozi kara do dziesięciu proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.
Spółka sprzedaje na platformie im.academy pakiety edukacyjne (tzw. akademie) zawierające materiały z dziedziny finansów oraz e-commerce. W pierwszym miesiącu dostęp do jednej „akademii” kosztuje 234,95 USD, w kolejnych – 174,95 USD. Funkcjonuje dodatkowo program partnerski – osoby, które zawarły tzw. Umowę Niezależnego Przedsiębiorcy IM i uiszczają miesięczną opłatę w wysokości 16,71 USD, mogą czerpać korzyści uzależnione w dużej mierze od wprowadzenia nowych członków do systemu. Tego typu system promocyjny (tzw. piramida) jest prawnie zakazany jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Niestety w przypadku opisywanej spółki „działalność edukacyjna jest uboczna i ma na celu stworzenie pozoru legalności projektu i swoistego zamaskowania faktycznego celu, którym jest pozyskiwanie pieniędzy od użytkowników platformy”.
Czym jest system typu piramida?
Konsumenta zachęca się do udziału w „projekcie” obietnicą wynagrodzenia lub innych korzyści, które są uzależnione od wprowadzenia do systemu nowych osób, a nie od sprzedaży czy konsumpcji produktów. Systemy te często są sprzedawane pod hasłami „program”, „inwestycje”, „zarabianie w internecie”, „zarabianie w domu”, „platforma reklamowa”, a jako „przykrywka” oferowane są inwestycje w tokeny, kryptowaluty, pakiety edukacyjne, apartamenty itp.
Samo działanie systemu piramida wygląda następująco: wpłacasz pieniądze, polecasz inne osoby, za co otrzymujesz wynagrodzenie. Pochodzi ono z wpłat osób, które bezpośrednio i pośrednio poleciłeś. Zatem to Ty i Twoi znajomi finansujecie system. Z czasem „piramida” upada, bo wpłacane pieniądze nie są inwestowane i nie przynoszą zysków, a trafiają do osób zajmujących najwyższą pozycję w łańcuszku. Głównym problemem tego systemu jest potrzeba ciągłego dopływu nowych członków z pieniędzmi, co jest niemożliwe w dłuższej perspektywie oraz prowadzi do upadku firm i utraty kapitału przez konsumentów.