Na podejście ubezpieczycieli do oferowanych polis w nadchodzącym roku wpłynie wiele tegorocznych zjawisk takich jak: zmiany w prawie, czynniki makroekonomiczne i pogodowe.
- ceny OC a punktu karne
1 stycznia 2022 roku zmieni się prawo drogowe. Piraci drogowi i nietrzeźwi kierowcy muszą być gotowi na surowsze kary i wyższe mandaty. Punkty karne będą usuwane z konta kierowcy dopiero po dwóch latach i to od dnia opłacenia kary, a ich liczba przełoży się na cenę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ubezpieczyciele będą mogli sprawdzić historię kierowcy w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i na tej podstawie określać wysokość składki.
– Na tej podstawie kierowca będzie mógł np. otrzymać zniżkę za bezpieczną jazdę, a po obliczeniu ceny ubezpieczyciel usunie dane kierowcy ze swojego systemu. Czy to podziała na kierowców motywująco? Czas pokaże. Tego typu rozwiązania z powodzeniem stosują inne kraje, m.in. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Irlandia. Niektórzy eksperci przewidywali w 2021 roku, że powiązanie stawek OC z punktami karnymi spowoduje wzrost cen. W rzeczywistości nie powinniśmy się tego obawiać – powiedział Damian Andruszkiewicz z Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
- inflacja w motoryzacji
Wzrost cen widać obecnie niemal w każdej sferze życia, także w motoryzacji. Rosną ceny samochodów, części do nich oraz usług w warsztatach. Ma to bezpośrednie przełożenie na ubezpieczenia OC i AC. Ustalane kilka miesięcy temu sumy ubezpieczenia w przypadku wielu samochodów nie oddają ich obecnej wartości na rynku wtórnym. W związku z tym, odszkodowanie, które zostanie wypłacone po kradzieży czy tzw. szkodzie całkowitej może okazać się niewystarczające na zakup nowego pojazdu. Co więcej, droższe części i usługi serwisowe przekładają się na wzrost kosztów likwidacji szkód. Zakłady ubezpieczeń, by móc utrzymać rentowność w ubezpieczeniach OC i AC, podniosą w 2022 roku ceny składek za polisy.
- nowe technologie w ubezpieczeniach
Przyspieszony przez pandemię rozwój technologii widać także w branży ubezpieczeń. Dotychczasowe rozwiązania IT są rozbudowywane, a nowe wdrażane. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych oznacza to przede wszystkim wzrost popularności aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód.
– W naszym przypadku, jeśli klient akceptuje wycenę szkody, wypłata następuje w czasie rzeczywistym. Inaczej mówiąc, od zgłoszenia szkody do otrzymania pieniędzy mija tylko kilka godzin. To znacznie poniżej rynkowego standardu, który należy szacować na mniej więcej 3 dni – powiedział ekspert Compensy.
- wyższa płaca minimalna a kara za brak obowiązkowego OC
Za brak obowiązkowego OC kary przyznaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Stawki są zależne od rodzaju pojazdu, okresu pozostawania bez ubezpieczenia oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli.
W 2022 roku praca minimalna wzrośnie do 3010 zł, co wpłynie na zwiększenie się kar dla nieubezpieczonych. Maksymalna opłata za brak OC powyżej 14 dni wynosi 3-krotność płacy minimalnej w przypadku samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów, jej 2-krotność w odniesieniu do samochodów osobowych i jedną trzecią dla pozostałych rodzajów pojazdów.