bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
OC i AC. Jaki będzie 2022 rok?

OC i AC. Jaki będzie 2022 rok?

Dodano: 2021-12-27
Publikator: informacja prasowa

Na podejście ubezpieczycieli do oferowanych polis w nadchodzącym roku wpłynie wiele tegorocznych zjawisk takich jak: zmiany w prawie, czynniki makroekonomiczne i pogodowe. 

  • ceny OC a punktu karne

1 stycznia 2022 roku zmieni się prawo drogowe. Piraci drogowi i nietrzeźwi kierowcy muszą być gotowi na surowsze kary i wyższe mandaty. Punkty karne będą usuwane z konta kierowcy dopiero po dwóch latach i to od dnia opłacenia kary, a ich liczba przełoży się na cenę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ubezpieczyciele będą mogli sprawdzić historię kierowcy w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców i na tej podstawie określać wysokość składki. 

– Na tej podstawie kierowca będzie mógł np. otrzymać zniżkę za bezpieczną jazdę, a po obliczeniu ceny ubezpieczyciel usunie dane kierowcy ze swojego systemu. Czy to podziała na kierowców motywująco? Czas pokaże. Tego typu rozwiązania z powodzeniem stosują inne kraje, m.in. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Irlandia. Niektórzy eksperci przewidywali w 2021 roku, że powiązanie stawek OC z punktami karnymi spowoduje wzrost cen. W rzeczywistości nie powinniśmy się tego obawiać – powiedział Damian Andruszkiewicz z Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.

  • inflacja w motoryzacji

Wzrost cen widać obecnie niemal w każdej sferze życia, także w motoryzacji. Rosną ceny samochodów, części do nich oraz usług w warsztatach. Ma to bezpośrednie przełożenie na ubezpieczenia OC i AC. Ustalane kilka miesięcy temu sumy ubezpieczenia w przypadku wielu samochodów nie oddają ich obecnej wartości na rynku wtórnym. W związku z tym, odszkodowanie, które zostanie wypłacone po kradzieży czy tzw. szkodzie całkowitej może okazać się niewystarczające na zakup nowego pojazdu. Co więcej, droższe części i usługi serwisowe przekładają się na wzrost kosztów likwidacji szkód. Zakłady ubezpieczeń, by móc utrzymać rentowność w ubezpieczeniach OC i AC, podniosą w 2022 roku ceny składek za polisy. 

  • nowe technologie w ubezpieczeniach 

Przyspieszony przez pandemię rozwój technologii widać także w branży ubezpieczeń. Dotychczasowe rozwiązania IT są rozbudowywane, a nowe wdrażane. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych oznacza to przede wszystkim wzrost popularności aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód. 

– W naszym przypadku, jeśli klient akceptuje wycenę szkody, wypłata następuje w czasie rzeczywistym. Inaczej mówiąc, od zgłoszenia szkody do otrzymania pieniędzy mija tylko kilka godzin. To znacznie poniżej rynkowego standardu, który należy szacować na mniej więcej 3 dni – powiedział ekspert Compensy.

  • wyższa płaca minimalna a kara za brak obowiązkowego OC 

Za brak obowiązkowego OC kary przyznaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Stawki są zależne od rodzaju pojazdu, okresu pozostawania bez ubezpieczenia oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli. 

W 2022 roku praca minimalna wzrośnie do 3010 zł, co wpłynie na zwiększenie się kar dla nieubezpieczonych. Maksymalna opłata za brak OC powyżej 14 dni wynosi 3-krotność płacy minimalnej w przypadku samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów, jej 2-krotność w odniesieniu do samochodów osobowych i jedną trzecią dla pozostałych rodzajów pojazdów. 
 

Artykuły powiązane

W 2023 r. ubezpieczono obroty handlowe o wartości aż 911 mld zł

Polska Izba Ubezpieczeń w dniu 8 kwietnia 2024 r. opublikowała informację zgodnie, z którą w 2023 roku ubezpieczyciele o...

Bezpiecznie zaplanuj majówkę 2024!

Korzystając z jednodniowego urlopu, możesz cieszyć się pięciodniowym wolnym od środy. Tylko czwartek, 2 maja, to dzień r...

Czy pracodawcy muszą usuwać CV kandydatów od razu po rekrutacji? Wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 lutego 2024 r. (sygn. akt III OSK 2700/22) orzekł, że pracodawcy mogą pr...