bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Nowe przepisy konsumenckie, dyrektywa Omnibus i definicja usługi cyfrowej

Nowe przepisy konsumenckie, dyrektywa Omnibus i definicja usługi cyfrowej

Dodano: 2021-07-22

Zasadniczym powodem podjęcia prac nad zmianami w ustawie o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw jest zobowiązanie do implementacji postanowień dyrektywy unijnej, zwanej „dyrektywą Omnibus” – czyli dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 z 27 listopada 2019 roku zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Kolejnym celem nowelizacji jest eliminacja nieuczciwych praktyk rynkowych podczas sprzedaży poza lokalem.

Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w ramach implementacji dyrektywy Omnibus zostaną wprowadzone zmiany, które „mają na celu zapewnienie większej przejrzystości konsumentom korzystającym z internetowych platform handlowych, rozszerzenie ochrony konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe, w tym usługi cyfrowe dostarczane w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny. Projekt przewiduje też usunięcie niektórych obciążeń nałożonych na przedsiębiorców np. obowiązku podawania w adresie przedsiębiorcy nr faxu”. Rozwiązania mają być stosowane od 28 maja 2022 roku.

W projekcie ustawy pojawia się definicja usługi cyfrowej. Rozwieje to część wątpliwości związanych z tym, czy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Za usługi cyfrowe uznane zostaną usługi wymiany treści wideo i audio oraz inne usługi przechowywania plików online, edycja tekstów lub gry oferowane w chmurze, usługi przechowywania danych w chmurze, poczty elektronicznej, mediów społecznościowych i aplikacji działających w oparciu o chmury. Ochroną prawną objęci będą także konsumenci nieponoszący opłat za korzystanie z usługi cyfrowej, ale udostępniający swoje dane osobowe. Wiąże się z tym odstąpienie od umowy „opłacanej” danymi, na przykład przy korzystaniu z portalu społecznościowego. Przedsiębiorca będzie musiał zachować się zgodnie z wytycznymi z rozporządzenia RODO, które dotyczą przetwarzania danych osobowych.

Konsumenci kupujący na internetowych platformach handlowych, np. Allegro, zyskają dodatkową ochronę. Ustawa nakłada na przedsiębiorców obowiązek zamieszczania w widocznym miejscu na interfejsie ogólnej informacji o wykorzystywanych parametrach plasowania ofert. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „te główne parametry to ogólne kryteria, procesy, specyficzne sygnały wbudowane w algorytmy lub inne mechanizmy korygowania lub obniżania pozycji stosowane w związku z plasowaniem”. Autorzy nowelizacji podkreślili także, że konsument powinien być poinformowany, czy przedsiębiorca stosuje wobec niego indywidualne dostosowanie ceny produktu. Do tej pory działo się to w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji i profilowanie zachowań konsumentów, dzięki czemu przedsiębiorca mógł określać siłę nabywczą kupującego.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...