bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
NOWA USTAWA – system zarządzania (struktura organizacyjna)

NOWA USTAWA – system zarządzania (struktura organizacyjna)

Dodano: 2016-05-05

Art. 45 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz.U. 2015 poz. 1844) nakazuje wdrożenie w zakładzie ubezpieczeń systemu zarządzania.

W ustępie 3. tego artykułu wskazano minimalny katalog elementów, które powinien zawierać system zarządzania. Jednym z tych elementów jest struktura organizacyjna, w której zakresy odpowiedzialności są jasno i odpowiednio podzielone.

Mówiąc o strukturze organizacyjnej warto wskazać, że zgodnie z art. 258 ust. 1 lit. b rozporządzenia Nr 2015/35 w strukturze tej powinny być wyraźnie określone ścieżki raportowania, alokacja funkcji i obowiązków, a także powinien być uwzględniony charakter, skala i złożoność ryzyk charakterystycznych dla działalności danego zakładu. Artykuł 268 rozporządzenia Nr 2015/35 zawiera dalsze szczegółowe informacje dotyczące struktury organizacyjnej, zgodnie z którymi zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji mają obowiązek zorganizować w ramach struktury organizacyjnej funkcję zarządzania ryzykiem, funkcję zgodności z przepisami, funkcję audytu wewnętrznego i funkcję aktuarialną oraz związane z nimi ścieżki raportowania w taki sposób, aby zapewnić brak jakichkolwiek wpływów, które mogłyby zakłócić zdolność danej funkcji do wypełniania obowiązków w obiektywny, uczciwy i niezależny sposób. Każda ww. funkcja powinna być sprawowana w ramach ostatecznej odpowiedzialności organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego, któremu podlega. Dodatkowo, rozporządzenia Nr 2015/35 wskazuje, że osoby wykonujące czynności w ramach danej funkcji mają prawo komunikować się z własnej inicjatywy z każdym pracownikiem, powinny dysponować niezbędnymi uprawnieniami, zasobami i doświadczeniem oraz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich istotnych informacji koniecznych do wykonywania ich obowiązków. Osoby wykonujące czynności w ramach danej funkcji powinny zgłaszać wszelkie istotne problemy dotyczące obszaru ich odpowiedzialności organowi administrującemu, zarządzającemu lub nadzorczemu.

Artykuły powiązane

Odszkodowanie się należy pomimo, że ubezpieczający skłamał

Rzecznik Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swojej opinii z dnia 27 czerwca 2024 r. (sygn. C-236/23) s...

Łatwiejsza transgraniczna współpraca między organami nadzoru w przypadku zmiany siedziby zakładu ubezpieczeń

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) postanowił uzupełnić swoją decyzję z...