bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Co nowego?
Kryteria pozacenowe coraz częściej stosowane w zamówieniach publicznych

Kryteria pozacenowe coraz częściej stosowane w zamówieniach publicznych

Dodano: 2017-06-05

W ostatnich dniach pojawiły się 3 raporty Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) dot. funkcjonowania rynku zamówień publicznych w Polsce. Jeden z nich dotyczy stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert w zamówieniach wszczynanych po nowelizacji z czerwca 2016 r. Z raportu wynika, że od tego czasu wzrosła liczba postępowań, gdzie cena nie jest jedynym kryterium oceny ofert. Wówczas w przetargach wprowadzono bowiem obowiązek, aby cena, poza wyjątkami, stanowiła maksymalnie 60% kryteriów oceny ofert.

Już na pierwszy rzut oka z raportu wynika, że wśród stosowanych kryteriów pozacenowych w dalszym ciągu przeważają kryteria uniwersalne, takie jak termin realizacji, czas dostawy czy okres gwarancji lub rękojmi.

Jednak pozytywnym skutkiem zmian jest coraz częstsze stosowanie kryteriów związanych z jakością/funkcjonalnością/parametrami technicznymi. Jest to obecnie trzecie najczęściej stosowane kryterium oceny ofert, przed nowelizacją na trzecim miejscu był termin płatności. Odsetek postępowań z udziałem kryterium jakości wzrósł prawie dwukrotnie, z 10% nowelizacją, aż do 19% obecnie. Czwartym najczęściej stosowanym kryterium stała się wiedza i doświadczenie. Nowelizacją dopuszczono bowiem możliwość oceny „organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia”.

Zmiany widoczne są również w przypadku średnich wag nadawanych kryteriom oceny ofert. Przed nowelizacją średnia waga kryterium ceny wynosiła 86%, natomiast po nowelizacji średnia waga kryterium ceny spadła do wartości 64%. Zatem może jest tak, że zamawiający po prostu potrzebują czasu na naukę nowych kryteriów.

Zwiększenie stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert i ich wag to jeden z pozytywów ostatniej nowelizacji ustawy PZP. Niestety wciąż za mało korzysta się z innych niż uniwersalne kryteria oceny ofert. Tam bowiem, gdzie cena stanowi 60% kryteriów oceny ofert i zastosowano, któreś z wymienionych uniwersalnych kryteriów (np. termin, okres gwarancji), wykonawcy podają najczęściej maksymalny przewidziany przez zamawiającego okres. Zatem o zwycięstwie w przetargu realnie wciąż decyduje najniższa cena. Tymczasem pozacenowe kryteria oceny będą ważne wtedy, kiedy będzie wygrywał produkt droższy, ale lepszy, czy to w zakresie dodatkowych funkcji, czy chociażby ochrony gwarancyjnej.

Rolą UZP powinno być stworzenie wzorcowych kryteriów wraz z propozycją ich wag. UZP od dawna je zapowiada. Blisko rok po nowelizacji ustawy PZP to dobry czas na aktywizację działań w tym zakresie, czego rynek zamówień publicznych oczekuje od swojego „regulatora”.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...