bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Kryptoreklama na Instagramie

Kryptoreklama na Instagramie

Dodano: 2022-07-25
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Postawiono pierwsze zarzuty influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy.

Prezes UOKiK wszczął cztery postępowania stawiając przy tym zarzut kryptoreklamy. Zarzut ten został postawiony spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka podpisywała z twórcami internetowymi umowy, w których – za publikację postów oraz relacji na Instagramie na temat produkowanych np. suplementów diety – zobowiązywała się do zapłaty. Dodatkowo namawiała twórców do stosowania niejasnych oznaczeń, co było sprzecznie z zaleceniami komunikowanymi przez UOKiK. Influencerzy mieli oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami, jak: #olimpad #nazwaproduktu. Podkreślmy, że połączenie nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” – niewiele ma punktów wspólnych z transparentną reklamą w sieci.

Dodatkowo, Prezes UOKiK postawił zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie trzem influencerom z branży fitness. Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców, a także nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. „Dzięki temu” mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru postów czy relacji.

Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Warto przy tym temacie przypomnieć, że oznaczenia #współpraca oraz #ad są niejasne dla użytkowników. Są także niewystarczające jeśli chodzi o oznaczenie przekazu komercyjnego. Ponadto umieszczanie oznaczeń w końcowej części opisu bądź też takich, które są słabo widoczne np. ukryte pod nazwą użytkownika, może być praktyką wprowadzającą w błąd.

Od września 2021 r. Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że treści sponsorowane na  Instagramie, Facebooku czy TikToku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Praktyka pokazuje jednak, że wśród reklamodawców oraz influencerów, którzy są przedsiębiorcami, zdarza się nienależyte podchodzenie do swoich obowiązków.

Artykuły powiązane

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...