bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Kryptoreklama na Instagramie

Kryptoreklama na Instagramie

Dodano: 2022-07-25
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Postawiono pierwsze zarzuty influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy.

Prezes UOKiK wszczął cztery postępowania stawiając przy tym zarzut kryptoreklamy. Zarzut ten został postawiony spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka podpisywała z twórcami internetowymi umowy, w których – za publikację postów oraz relacji na Instagramie na temat produkowanych np. suplementów diety – zobowiązywała się do zapłaty. Dodatkowo namawiała twórców do stosowania niejasnych oznaczeń, co było sprzecznie z zaleceniami komunikowanymi przez UOKiK. Influencerzy mieli oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami, jak: #olimpad #nazwaproduktu. Podkreślmy, że połączenie nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” – niewiele ma punktów wspólnych z transparentną reklamą w sieci.

Dodatkowo, Prezes UOKiK postawił zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie trzem influencerom z branży fitness. Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców, a także nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. „Dzięki temu” mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru postów czy relacji.

Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Warto przy tym temacie przypomnieć, że oznaczenia #współpraca oraz #ad są niejasne dla użytkowników. Są także niewystarczające jeśli chodzi o oznaczenie przekazu komercyjnego. Ponadto umieszczanie oznaczeń w końcowej części opisu bądź też takich, które są słabo widoczne np. ukryte pod nazwą użytkownika, może być praktyką wprowadzającą w błąd.

Od września 2021 r. Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że treści sponsorowane na  Instagramie, Facebooku czy TikToku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Praktyka pokazuje jednak, że wśród reklamodawców oraz influencerów, którzy są przedsiębiorcami, zdarza się nienależyte podchodzenie do swoich obowiązków.

Artykuły powiązane

Szybcy i…nielegalni – dostawcy jedzenia na elektrycznych pojazdach poza kontrolą

Coraz więcej dostawców jedzenia korzysta z elektrycznych hulajnóg i rowerów, ale okazuje się, że część tych pojazdów wca...

Roczne sprawozdanie EIOPA dotyczące sankcji nałożonych na mocy dyrektywy w sprawie dystrybucji ubezpieczeń

W dniu 29 stycznia 2025 roku Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) op...

Jubileuszowe prezenty od pracodawcy nie są opodatkowane

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w interpretacji z dnia 8 stycznia 2025 r. (sygn. 0112...