bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Analizy i raporty
GUS: rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej

GUS: rośnie wskaźnik ufności konsumenckiej

Dodano: 2016-04-21
Publikator: Główny Urząd Statystyczny

Główny Urząd Statystyczny podał, iż w kwietniu 2016 r., w porównaniu do poprzedniego miesiąca, poprawiły się zarówno bieżące jak i przyszłe nastroje konsumenckie

Obecny wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), czyli syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 4,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -4,7.

Spośród składowych wskaźnika, największy wzrost odnotowano dla ocen dotyczących przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 7,6 i 5,5 p. proc.). Oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów wzrosły o 4,1 p. proc., a odnoszące się do przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego odpowiednio o 3,9 i 1,9 p. proc. W porównaniu do kwietnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,2 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 4,3 p. proc. w stosunku do marca i ukształtował się na poziomie -7,2.

Wśród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 7,6 p. proc.), a w dalszej kolejności przyszłego oszczędzania pieniędzy, przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 4,4; 3,9 i 1,4 p. proc.).

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w kwietniu 2015 r.

Od stycznia 2004 r. GUS, wspólnie z NBP, co miesiąc bada nastroje konsumenckie.

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK)- obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który z kolei pokazuje oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Artykuły powiązane

Wystarczy odpowiedni tytuł przelewu, aby wybrać konkretną formę opodatkowania.

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) orzekł, że terminowo wpłacona zaliczka oraz odpowiednio opisany przelew mogą być uzna...

Europejski Parlament przyjął zmiany w dyrektywie Solvency II

23 kwietnia 2023 roku, podczas posiedzenia plenarnego, Parlament Europejski przyjął zmiany w dyrektywie Solvency II. P...

Sąd Najwyższy oddalił argumenty Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie dotyczącej zadośćuczynienia.

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego odrzuciła skargę Rzecznika Praw Obywatelskich w spr...