bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Czy Polacy są rozsądni w cyberprzestrzeni?

Czy Polacy są rozsądni w cyberprzestrzeni?

Dodano: 2021-08-16
Publikator: Związek Banków Polskich

Warszawski Instytut bankowości oraz Związek Banków Polskich opublikowały wnioski z przeprowadzonego badania na temat: „Postawy Polaków wobec cyberbezpieczeństwa 2021”. Z danych raportu wynika, iż dla Polaków niezmiennym liderem w obszarze cyberbezpieczeństwa są banki.

Większość osób badanych wskazało, że czuje się bezpiecznie korzystając z bankowości elektronicznej (około 86 proc. badanych). Natomiast tylko 3 z 10 respondentów posiada wysoki poziom świadomości cyfrowej. Większość społeczeństwa (68 proc.) załatwia swoje sprawy bankowe oraz urzędowe online. Co więcej, 35 proc. badanych zastępuję wizyty w punktach stacjonarnych zakupami online. Badanie wykazało, że 86 proc. osób ankietowanych wyraźnie ufa sektorowi bankowemu i oferowanym przez niego usługom w obszarze cyberbezpieczeństwa. Aż 39 proc. Polaków dopuszcza możliwość dodatkowych kosztów dla usługobiorców sektora bankowego w kwocie nie wyższej niż kilka złotych miesięcznie. W zamian oczekują wyższego poziomu zabezpieczeń internetowego konta bankowego lub bankowej aplikacji mobilnej. Natomiast około 40 proc. pytanych taką kwestię odrzuciło, całkowicie się nie zgadzając (w 2020 r. tak samą odpowiedź wskazało 34 proc.).

74 proc. Polaków uważa, iż odpowiedzialność za bezpieczeństwo usług finansowych spoczywa na bankach. Z kolei, Warszawski Instytut Bankowości oraz Związek Banków Polskich podkreślają, że taka odpowiedzialność leży również w dużej mierze na konsumentach. Oznacza to, że zaledwie 29 proc. pytanych odczuwa współodpowiedzialność za bezpieczeństwo transakcji dokonywanych w sieci. Aż 67 proc. badanych stosuje te same hasła do różnych kont elektronicznych, a 9 proc. nie używa żadnych metod ochrony. Autorzy badania twierdzą, że są zaniepokojeni takimi rezultatami, oznaczają one, że użytkownik jest słabym ogniwem bezpieczeństwa. Optymistyczny jednak jest fakt stosowania przez Polaków skomplikowanych długich haseł opartych o ciągi skojarzeń, liczby i znaki specjalne. Taką odpowiedź wskazała blisko połowa Polaków (49 proc.), czyli o 5 pp. mniej niż w okresie analogicznym roku 2020 roku.

Wnioski z badania WIB wykazały rosnący poziom edukacji cyfrowej Polaków. Potwierdzeniem tego faktu są odpowiedzi respondentów na temat potencjalnych źródeł ataków. 72 proc. ankietowanych nie otwiera załączników i nie klika w linki od nieznanych nadawców, a ponad połowa nie podaje swoich danych poufnych w mediach społecznościowych i na forach internetowych oraz zwraca uwagę na symbol kłódki przed adresem strony internetowej banku.

Zdaniem autorów badania świadoma edukacja cyfrowa jest i będzie kluczem do ograniczania ryzyka cyberprzestępstw w przyszłości.

Artykuły powiązane

Sąd Najwyższy określił zasady waloryzacji sumy gwarancyjnej z OC

Sąd Najwyższy w wyroku z 15 stycznia 2025 r. (sygn. akt III CZP 17/24) orzekł, że suma gwarancyjna obowiązująca w chwil...

Brak nadzoru przy modernizacji strony doprowadził do wycieku danych

Spółka Panek SA nie wdrożyła skutecznych środków technicznych i organizacyjnych mających na celu zabezpieczenie przetw...

NSA: Fiskus ma więcej czasu na ściąganie zaległych podatków

Organy skarbowe wygrały spór dotyczący przedawnienia zobowiązań podatkowych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z...