CBOS przeprowadził badanie na temat satysfakcji Polaków z funkcjonowania opieki zdrowotnej. Z badań wynika, że aż 74% Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej. To więcej o 6 punktów procentowych niż przed dwoma laty.
23% ankietowanych odpowiedziało, iż są zadowoleni, natomiast 3% badanych nie miało zdania na ten temat. Z najnowszego sondażu CBOS wynika, że od 2001 r. ci niezadowoleni niezmiennie stanowią większość.
Badanie wskazało, że 35% respondentów jest „zdecydowanie niezadowolonych”. 39% badanych odpowiedziało, że są „raczej niezadowoleni” z funkcjonowania opieki zdrowotnej. W sumie dało to wynik 74% niezadowolonych Polaków. W porównaniu do 2014 r., negatywnych ocen było 68%.
„Zdecydowanie zadowoleni” – taką odpowiedź wybrało zaledwie 2% ankietowanych. 21% jest „raczej zadowolonych”. Porównując do 2014 r. – 28% wyraziło pozytywną opinię.
Jako jeden z głównych czynników wpływających na negatywną ocenę funkcjonowania służby zdrowia w Polsce, CBOS podaje sposób korzystania z niej. Znacznie częściej pozytywnie wypowiadali się ankietowani, którzy przez ostatnie pół roku nie korzystali z usług medycznych, bądź korzystali z nich wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Wydatki ponoszone przez respondentów na leczenie i badania ogólne miały również wpływ na opinię badanych. Jak podaje CBOS, prawie dwukrotnie mniej wydawali na ten cel ci, którzy wypowiedzieli się negatywnie o funkcjonowaniu służby zdrowia.
Wykształcenie, wiek, status materialny oraz miejsce zamieszkania, zdaniem CBOS, również odgrywało kluczową rolę w badaniu. Relatywnie dobrze na tle innych funkcjonowanie opieki zdrowotnej postrzegają badani z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (34% ocen pozytywnych), najstarsi ankietowani, w wieku 65 lat i więcej (31 proc.), mieszkańcy wsi (28%), respondenci o dochodach na osobę w gospodarstwie domowym w granicach 1400 – 1999 zł (30%). We wszystkich wymienionych grupach oceny negatywne zdecydowanie przeważają nad pozytywnymi.
Z sondażu CBOS wynika, iż ponadprzeciętnie duży krytycyzm cechował badanych niezadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (91% ocen negatywnych), absolwentów wyższych uczelni (83%) oraz mieszkańców miast liczących od 20 tys. do 99,9 tys. mieszkańców (81%).
Jeśli chodzi o porady i świadczenia otrzymywane w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, 67% pozytywnie oceniło kompetencje lekarzy. 65% badanych wypowiedziało się pozytywnie o dostępności lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Aż 88% natomiast, narzeka na dostępność lekarzy specjalistów.
Pozytywne oceny respondentów dotyczyły również m.in. wykorzystania nowoczesnej aparatury medycznej w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (61%), nowoczesnych rozwiązań (57%), zaangażowania lekarzy (60%).
54% badanych uważa, że leczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego nie jest bezpłatne. Połowa badanych krytycznie wypowiedziała się również na temat traktowania pacjentów oraz funkcjonowania obsługi administracyjnej. Aż 70% respondentów wyraziło niezadowolenie z powodu czasu oczekiwania na badania diagnostyczne.