bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Analizy i raporty
CBOS o niezadowoleniu Polaków z opieki zdrowotnej

CBOS o niezadowoleniu Polaków z opieki zdrowotnej

Dodano: 2016-08-04
Publikator: Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej

CBOS przeprowadził badanie na temat satysfakcji Polaków z funkcjonowania opieki zdrowotnej. Z badań wynika, że aż 74% Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej. To więcej o 6 punktów procentowych niż przed dwoma laty.

23% ankietowanych odpowiedziało, iż są zadowoleni, natomiast 3% badanych nie miało zdania na ten temat. Z najnowszego sondażu CBOS wynika, że od 2001 r. ci niezadowoleni niezmiennie stanowią większość.

Badanie wskazało, że 35% respondentów jest „zdecydowanie niezadowolonych”. 39% badanych odpowiedziało, że są „raczej niezadowoleni” z funkcjonowania opieki zdrowotnej. W sumie dało to wynik 74% niezadowolonych Polaków. W porównaniu do 2014 r., negatywnych ocen było 68%.

„Zdecydowanie zadowoleni” – taką odpowiedź wybrało zaledwie 2% ankietowanych. 21% jest „raczej zadowolonych”. Porównując do 2014 r. – 28% wyraziło pozytywną opinię.

Jako jeden z głównych czynników wpływających na negatywną ocenę funkcjonowania służby zdrowia w Polsce, CBOS podaje sposób korzystania z niej. Znacznie częściej pozytywnie wypowiadali się ankietowani, którzy przez ostatnie pół roku nie korzystali z usług medycznych, bądź korzystali z nich wyłącznie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Wydatki ponoszone przez respondentów na leczenie i badania ogólne miały również wpływ na opinię badanych. Jak podaje CBOS, prawie dwukrotnie mniej wydawali na ten cel ci, którzy wypowiedzieli się negatywnie o funkcjonowaniu służby zdrowia.

Wykształcenie, wiek, status materialny oraz miejsce zamieszkania, zdaniem CBOS, również odgrywało kluczową rolę w badaniu. Relatywnie dobrze na tle innych funkcjonowanie opieki zdrowotnej postrzegają badani z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (34% ocen pozytywnych), najstarsi ankietowani, w wieku 65 lat i więcej (31 proc.), mieszkańcy wsi (28%), respondenci o dochodach na osobę w gospodarstwie domowym w granicach 1400 – 1999 zł (30%). We wszystkich wymienionych grupach oceny negatywne zdecydowanie przeważają nad pozytywnymi.

Z sondażu CBOS wynika, iż ponadprzeciętnie duży krytycyzm cechował badanych niezadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (91% ocen negatywnych), absolwentów wyższych uczelni (83%) oraz mieszkańców miast liczących od 20 tys. do 99,9 tys. mieszkańców (81%).

Jeśli chodzi o porady i świadczenia otrzymywane w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, 67% pozytywnie oceniło kompetencje lekarzy. 65% badanych wypowiedziało się pozytywnie o dostępności lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej. Aż 88% natomiast, narzeka na dostępność lekarzy specjalistów.

Pozytywne oceny respondentów dotyczyły również m.in. wykorzystania nowoczesnej aparatury medycznej w leczeniu w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego (61%), nowoczesnych rozwiązań (57%), zaangażowania lekarzy (60%).

54% badanych uważa, że leczenie w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego nie jest bezpłatne. Połowa badanych krytycznie wypowiedziała się również na temat traktowania pacjentów oraz funkcjonowania obsługi administracyjnej. Aż 70% respondentów wyraziło niezadowolenie z  powodu czasu oczekiwania na badania diagnostyczne.

Artykuły powiązane

UODO: Numer PESEL nie powinien widnieć w certyfikacie podpisu elektronicznego

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zwrócił się do Ministra Cyfryzacji z wnioskiem o zmianę przepisów dotyc...

Blokada strony internetowej przez ABW bezpodstawna – NSA ostatecznie rozstrzyga

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wyroku z 26 września 2024 roku (sygn. akt II GSK 2046/23) uznał, że Agencja Bez...

Meta ukarana 91 mln euro za naruszenie RODO.

Irlandzki organ ochrony danych (DPC) nałożył na Metę karę w wysokości 91 milionów euro za naruszenie przepisów RODO zwią...