bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Brytyjczycy domagają się 19 mld funtów odszkodowania od MasterCard

Brytyjczycy domagają się 19 mld funtów odszkodowania od MasterCard

Dodano: 2016-07-08

Kilka milionów Brytyjczyków przystąpi do pozwu zbiorowego przeciwko MasterCard. Klienci domagają się od firmy 19 mld funtów odszkodowania za nielegalne pobieranie z ich kont opłat. Posiadacze kart MasterCard uważają, że zostali naciągnięci na kwotę przynajmniej 400 funtów z powodu nieuczciwych opłat w sklepie. 

Zdaniem konsumentów, firma nie informowała ich o wysokości opłat związanych z używaniem kart. Także sprzedawcy, którzy musieli ponieść wyższe koszty związane z udostępnianiem usług płatności elektronicznych, podnieśli ceny sprzedawanych produktów.  

MasterCard odrzucało zarzuty, twierdząc, że wysokość opłat za używanie kart płatniczych jest niewspółmierna z wygodą użytkowników przy dokonywaniu płatności.

Przygotowywany pozew przeciw MasterCard jest największy w historii sądownictwa Wielkiej Brytanii. Powstaje on według nowych zasad określonych we wprowadzonym niedawno Consumer Rights Act 2015, dzięki którym możliwe jest złożenie pozwu zbiorowego w imieniu grupy ludzi, która doznała krzywdy, czy straty.

Jakiś czas temu MasterCard przegrał spór z Komisją Europejską. Wówczas firma została oskarżona o naruszenie prawa unijnego. KE zaskarżyła praktykę nakładania opłat na wykorzystanie kart debetowych i kredytowych. Porozumienia nie zostało osiągnięte, a pomimo interwencji Komisji firma nie zakończyła stosowania „antykonkurencyjnej” praktyki.

Początkowo MasterCard zgodził się ze stanowiskiem Komisji, obniżając część opłat w 2008 r. Następnie firma odwoływała się od decyzji wydanej przez organ UE. Ostatecznie w 2014 r. powróciła do pierwotnej praktyki. Inaczej sprawa potoczyła się w przypadku Visy, która wskutek zarzutów stawianych przez KE obniżyła wysokość opłat do poziomu sugerowanego przez Komisję.

Przedstawiciele organizacji chroniących prawa konsumentów podkreślają, że działania MasterCard należy uznać za lekceważące interesy klientów. Firma wykazała się jedynie podążaniem za powiększaniem własnych zysków.

Nad pozwem przeciwko MasterCard pracuje Walter Merricks – były rzecznik finansowy w Wielkiej Brytanii (Chief Financial Ombudsman). W dorobku Merricksa znajdują się wygrane spory z instytucjami finansowymi, zakończone wysokimi rekompensatami dla klientów.

Zdaniem przedstawiciela pokrzywdzonych klientów MasterCard, spółka od 1992 r. zarobiła na nieuczciwej praktyce w sumie 19 mld funtów, co w przeliczeniu na pojedynczego obywatela Wielkiej Brytanii daje stratę 400 funtów.   

– Ceny wszystkiego, co kupowaliśmy od 1992 do 2008 roku były znacznie wyższe niż powinny być z powodu bezprawnego postępowania MasterCard. Żeby było jasne, nie ma żadnej wątpliwości, że MasterCard działał nielegalnie z uwagi na sposób, w jaki prowadził swój biznes, biznes, który miał wpływ na nas wszystkich – stwierdził Merricks.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...