bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Wprowadzanie konsumentów w błąd

Wprowadzanie konsumentów w błąd

Dodano: 2022-04-14
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK nakazał spółce Obligacje Społeczne usunąć ze swoich stron informacje, które sugerują, że jej oferta dotyczy obligacji.

Powyższe ze względu na to, że wspomniana oferta tego przedsiębiorcy jest daleka od obligacji. Polega bowiem na tym, że konsumenci udzielają spółce pożyczek. Wydanie przez prezesa UOKiK decyzji tymczasowej ma zapobiec istotnym zagrożeniom dla zbiorowych interesów konsumentów.

Warto podkreślić, że decyzja tymczasowa została wydana po raz pierwszy w sprawach ochrony konsumentów. Jest to mechanizm stosowany w wyjątkowych sytuacjach. Decyzja ta umożliwia praktycznie natychmiastową reakcję na praktyki, które zagrażają zbiorowym interesom konsumentów.

W przedmiotowej sprawie doszło do takiego zagrożenia. Spółka proponowała inwestycje polegające na tym, że konsumenci udzielali jej pożyczki w kwocie 10 tys. zł lub 100 tys. zł. Natomiast oprocentowanie wynosiło od 6 do 12 proc. i było zależne m. in. od czasu trwania umowy. Przedstawiając ofertę, na treści swoich stron, przedsiębiorca posługiwał się pojęciami, np. obligacje, obligacje społeczne, emisja, emitent. O tym, że powyższe jest zwykłą pożyczką, która nie ma nic wspólnego z papierami wartościowymi, konsument dowiadywał się dopiero wówczas, gdy podpisywał umowę. Ponadto o ryzyku związanym z proponowaną inwestycją nie informowano.

Opisana praktyka jest niebezpieczna dla konsumentów, ponieważ spółka odwoływała się do cieszących się społecznym zaufaniem pojęć z rynku finansowego.   

Artykuły powiązane

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...

939 miliardów złotych w ubezpieczeniach – przedsiębiorcy szukają ochrony przed ryzykiem

W 2024 roku polskie firmy ubezpieczyły swoje obroty handlowe na kwotę przekraczającą 939 miliardów złotych. Choć przych...