bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
UOKiK zbadał korzystanie z aplikacji finansowych

UOKiK zbadał korzystanie z aplikacji finansowych

Dodano: 2021-06-23
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie UOKiK, blisko 70 proc. konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego. Zainteresowanie tymi produktami jest szczególnie wysokie wśród najmłodszej grupy konsumentów.

W przypadku osób w wieku 60+ aplikacji finansowych używa ok. 60 proc. W całej badanej grupie +15 odsetek ten wyniósł 68 proc., z czego wśród osób poniżej 30. r. ż. wynosi on 77 proc. Badani najmocniej chwalili wygodę i łatwość obsługi aplikacji finansowych. Wskazywali też na powiązanie ich z innymi produktami finansowymi.  

– Rozwój aplikacji finansowych jest korzystny dla konsumentów, bowiem ułatwia dostęp do usług i pozwala zaoszczędzić cenny dla nas czas. Wymaga jednak zachowania ostrożności i zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK i zwraca uwagę, że korzystanie z aplikacji nie może być wymuszone przez instytucję finansową.

– Cieszymy się, że konsumenci przekonują się do używania bezpiecznych aplikacji finansowych. Niedopuszczalne jest jednak, aby były one wymagane do korzystania z podstawowych funkcjonalności czy unikania opłat, jeżeli klient, zawierając umowę z bankiem, na to się nie godził – podaje Tomasz Chróstny.

Większość respondentów nie obawia się o kwestie bezpieczeństwa przy używaniu aplikacji finansowej, jednak nie jest to pełne zaufanie. 91 proc. badanych użytkowników aplikacji finansowych twierdzi, że nigdy nie miało z nimi problemów. Ci, którzy je napotkali, wymieniali przede wszystkim kwestie techniczne: brak dostępu oraz problemy z obsługą klienta. 26 proc. zgłoszeń miało związek z bezpieczeństwem, np. próbą włamania na konto czy wyłudzenia pieniędzy.

UOKiK we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył symulator portalu społecznościowego, na którym użytkownik może doświadczyć 10 zagrożeń, w tym kradzieży danych do konta czy tożsamości. Na portalu konsument.edu.pl użytkownik może oglądać film reklamowy, czytać posty na tablicy, wybierać towar oraz sposób płatności. Dzięki temu realnie i bezpiecznie można sprawdzić sposoby działania oszustów w sieci. Po każdej „pułapce” znajduje się również krótki film wyjaśniający mechanizm działania oszusta, podsumowanie tematu oraz test wiedzy.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...