bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
UOKiK o przedłużonej gwarancji: to zwykła polisa ubezpieczeniowa

UOKiK o przedłużonej gwarancji: to zwykła polisa ubezpieczeniowa

Dodano: 2016-06-02

Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na antenie Programu 1. Polskiego Radia przedstawiła stanowisko Urzędu w sprawie tzw. przedłużonych gwarancji od sprzedawców. Pani rzecznik podkreśliła, że w większości przypadków jest to tzw. chwyt marketingowy.

Przedłużone gwarancje często występują w ofertach produktów elektronicznych. Zazwyczaj w okresie pierwszych lat użytkowania produkty te są objęte gwarancją. Obecnie coraz więcej sprzedawców oferuje możliwość „przedłużenia gwarancji” o kolejne lata po upływie standardowego 2-letniego okresu gwarancji. W rzeczywistości zazwyczaj jest to ubezpieczenie sprzętu.

– Jest to kupowanie polisy, która ma swoje warunki, swój czas obowiązywania. Zdaniem UOKiK przedłużona gwarancja nie istnieje. I jeżeli ktoś podpisze taką polisę, to warto zwrócić uwagę na to, co ona rzeczywiście zawiera –  wyjaśniła Cieloch.

Jak wskazała, o przedłużonej gwarancji można mówić jedynie w przypadku, gdy to producent daje możliwość dłuższego trwania gwarancji podstawowej, co ma miejsce niezbyt często.

– Gwarancja dawana jest najczęściej przez producenta. Czyli ten, który wyprodukował daną rzecz gwarantuje nam pewnego rodzaju ochronę. I to może być ochrona dotycząca np. jakiegoś podzespołu czy funkcjonalności. Może być ona dana na 7, 10 lat lub 1 rok, w zależności od tego, ile producent deklaruje w tzw. oświadczeniu gwarancyjnym. Czyli gwarancja jest czymś dodatkowym dla konsumenta – wyjaśniła ekspertka. – I jeżeli okazuje się, że używana rzecz jest wadliwa, to mamy 2 lata na zgłoszenie się do sprzedawcy. Jest to istotna różnica, gdyż  w przypadku gwarancji idziemy do producenta. Przy rękojmi od sprzedawcy możemy żądać wymiany, naprawy, a jeżeli nie jest to możliwe – obniżenia ceny, którą zapłaciliśmy za dany towar. Również możemy odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy – dodała Małgorzata Cieloch.

Artykuły powiązane

Ułatwienie zawierania codziennych umów dzięki systemowi teleinformatycznemu – nowelizacja ustawy

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu teleinformatycznego, który ma wspierać zawieranie i przechowywanie po...

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

    Zadaj Pytanie