bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Skutki naruszenia obowiązku ukończenia szkolenia zawodowego przez dystrybutorów ubezpieczeń

Skutki naruszenia obowiązku ukończenia szkolenia zawodowego przez dystrybutorów ubezpieczeń

Dodano: 2021-02-15

Chociaż obowiązek ukończenia szkoleń zawodowych m.in. przez osoby fizyczne wykonujące czynności agencyjne lub czynności brokerskie, czy też członków zarządu agentów i brokerów, uregulowany w art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (dalej: Ustawa) obowiązuje już od ponad dwóch lat, wciąż budzi on wiele niejasności. Celem ich wyjaśnienia, podmioty nadzorowane kierowały do organu nadzoru liczne zapytania, w odpowiedzi na które Komisja Nadzoru Finansowego (dalej: KNF)  wydała swoje stanowisko, które omawialiśmy już szerzej w artykule pt. „KNF wyjaśnia wątpliwości odnośnie realizacji ustawowego obowiązku doskonalenia zawodowego” (publikacja dostępna pod linkiem), a także opublikowała w dniu 23 czerwca 2020 r. komunikat (dalej: Komunikat). Niestety wciąż nie wszystkie wątpliwości zostały wyjaśnione. A skutki braku realizacji tego obowiązku mogą być dla dystrybutorów ubezpieczeń bardzo dotkliwe.

Jak wynika z przepisów Ustawy, w przypadku naruszenia obowiązku odbycia szkolenia zawodowego określonego w art. 12 Ustawy, organ nadzoru może w drodze decyzji nakazać dystrybutorowi ubezpieczeń zaprzestanie naruszania przepisów prawa oraz powstrzymanie się od ponownego jego naruszania, a nawet cofnąć zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej podmiotowi wykonującemu tę działalność, dokonującemu naruszenia przepisów prawa, lub wykreślić z rejestru agentów agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające dokonujących naruszenia przepisów prawa. 

W Komunikacie KNF wskazała ponadto, że obowiązek ukończenia szkoleń zawodowych należy powiązać z obowiązkami wynikającymi z art. 7 ust. 1 Ustawy, zgodnie z którymi dystrybutor ubezpieczeń, wykonując dystrybucję ubezpieczeń, postępuje uczciwie, rzetelnie i profesjonalnie, zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. Ponieważ coroczne dopełnienie obowiązku ukończenia szkolenia zawodowego przez osoby do tego obowiązane umożliwia im nabycie i utrwalanie wiedzy niezbędnej do właściwego wykonywania czynności, to przejawem profesjonalizmu ze strony dystrybutora ubezpieczeń powinno być nie tylko wypełnianie tego obowiązku przez niego samego, lecz również korzystanie z usług osób, które zadośćuczyniły temu obowiązkowi. Korzystanie przez dystrybutorów z usług osób, które nie spełniły tego obowiązku może powodować zatem naruszenie art. 7 ust 1 Ustawy.

Co więcej, należy pamiętać, że osoby fizyczne wykonujące czynności agencyjne i osoby fizyczne wykonujące czynności brokerskie zobligowane są dawać rękojmię należytego wykonywania tych czynności. Rękojmię tę należy oceniać przez pryzmat zachowania takiej osoby, jej wiedzy i umiejętności. Osoba ta nie będzie mogła zostać uznana za spełniającą ten warunek, w przypadku gdy jej postępowanie w życiu osobistym lub zawodowym nie będzie dawać podstaw do ostrożnego i stabilnego wykonywania czynności dystrybucyjnych. Nie jest zatem wykluczone, że zaniechanie obowiązkom określonym wprost w ustawie zostanie uznane przez KNF za postępowanie, które podważa rękojmię należytego wykonywania obowiązków.

W Komunikacie KNF wskazała również, że w przypadku braku skutecznego nadzoru dystrybutora nad realizacją obowiązku szkoleniowego przez osoby obowiązane, skutkującego posługiwaniem się osobami, które nie dopełniły tego obowiązku, zastosowanie mogą znaleźć nie tylko sankcje wynikające z art. 84 ust. 2 Ustawy (gdzie wprost wskazane jest naruszenie , ale również te określone w art. 84 ust. 1. KNF, podejmując decyzję o zastosowaniu konkretnego środka, będzie kierowała się m.in. stopniem braku realizacji obowiązku (np. czy osoba obowiązana w ogóle nie zrealizowała obowiązku, czy też realizowała go w niepełnym wymiarze) a także przyczyną braku realizacji tego obowiązku, czy też skalą posługiwania się osobami nieprzeszkolonymi przez dystrybutora. Stosowanym środkiem nadzorczym mogą być również kary pieniężne, a w przypadku stwierdzenia rażących naruszeń przepisów prawa KNF nie wyklucza nawet sankcji w postaci wykreślenia dystrybutora z rejestru pośredników ubezpieczeniowych.  

Rekomendacje CZTR:

Każdemu dystrybutorowi ubezpieczeń rekomendujemy bieżące weryfikowanie, czy działające na jego rzecz osoby obowiązane odbywają szkolenia zawodowe zgodnie z Ustawą. W przypadku stwierdzenia, że osoby te nie zrealizowały tego obowiązku, dystrybutor powinien zadbać, aby nie wykonywały one żadnych czynności w zakresie dystrybucji ubezpieczeń, do czasu zrealizowania tego obowiązku.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...