bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Projekt nowelizacji Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance.

Projekt nowelizacji Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance.

Dodano: 2023-04-12

W dalszym ciągu trwają prace nad nowelizacją Rekomendacji U dotyczącej dobrych praktyk w zakresie bancassurance. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego do projektu wprowadził nowe zmiany, które związane są z uwagami i komentarzami od podmiotów rynkowych, jakie pojawiły się w efekcie drugiej rundy konsultacji publicznych.

 

Podkreślenia wymaga, że w dniu 8 lutego 2023 r. przedstawiciele Związku Banków Polskich i Polskiej Izby Ubezpieczeń złożyli deklarację dokonania samoregulacji w obszarze kształtowania się prowizji banków związanych z oferowaniem produktów ubezpieczeniowych. UKNF ma nadzieję, że przedstawiciele rynku wypracują dobre praktyki dotyczące wartości produktów ubezpieczeniowych dla klienta, które będą stanowić odrębny dokument uzupełniający Rekomendację U, a ponadto obejmować będą wszystkie podmioty, do których skierowana jest Rekomendacja U.

W ocenie UKNF samoregulacja powinna dotyczyć co najmniej:

– metody kształtowania wysokości prowizji dla banku lub SKOK – UKNF oczekuje, że rynek zapewni, aby prowizja nie była nadmierna i spełniała wymóg ogólny z Rekomendacji 20, zgodnie z którą wynagrodzenie jednostki otrzymywane z tytułu pośrednictwa ubezpieczeniowego było ustalane przy uwzględnieniu interesu klienta oraz wysokości kosztów ochrony ubezpieczeniowej;

– sposobu monitorowania parametrów jakościowych (m.in. liczby reklamacji oraz liczby odmów) oraz sposobu reagowania w przypadku, gdy powyższe parametry jakościowe ulegają pogorszeniu;

– mechanizmów mających na celu zwiększanie parametrów szkodowości na korzyść klientów oraz zapobiegających obniżaniu tego parametru w już funkcjonujących produktach ubezpieczeniowych – UKNF podkreśla, że wartości 30%/20% wskaźnika szkodowości traktowane powinny być jako absolutne minimum, a nie jako docelowa wartość oraz że produkty o wskaźniku poniżej tych poziomów, są produktami o niskiej wartości dla klienta (pry czym osiągnięcie wartości granicznych 30%/20% nie determinuje automatycznie wysokiej jakości produktu dla klienta).

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...